Jak poprowadzić dobre spotkanie informacyjne?

Rezydent turystyczny informuje i sprzedaje. Zobacz, jak zrobić to umiejętnie.

Prowadzenie spotkań informacyjnych to jeden z ważniejszych obowiązków rezydenta biura podróży. Po przylocie turystów na kierunek wakacyjny, kiedy na lotnisku rezydent wita się z klientami, ma ograniczony czas na przekazanie ważnych informacji. Dlaczego? Bowiem zdarza się, że za chwilę ląduje kolejny samolot i trzeba odebrać kolejnych turystów ale przede wszystkim rezydenci biorą pod uwagę percepcję klientów: ludzie mogą być zmęczeni podróżą, poddenerwowani wyjazdem. W większości chcą szybko dojechać do hotelu, rozpakować i dopiero wówczas czują, że rozpoczęli swój urlop. Dlatego przy powitaniu grupy rezydent przekazuje najistotniejsze informacje. Te dotyczące transferu, zakwaterowania, posiłków i zaprasza na spotkanie informacyjne. Dopiero wówczas będzie czas i sposobność, aby przedstawić więcej szczegółów dotyczących pobytu turystów w danym miejscu wakacyjnym.

Kiedy rezydent turystyczny powinien zorganizować spotkanie?

Jak to w turystyce bywa, na wiele pytań nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Tak też jest tym razem. Można powiedzieć: to zależy i to od wielu czynników (np. ilości hoteli, jaką rezydent ma do odwiedzenia; liczby klientów, którzy są tam zakwaterowani; możliwości dojazdu; „problematycznością” hotelu itd.).

Jeżeli Klienci przyjeżdżają przed południem to można pokusić się o zorganizowanie spotkania informacyjnego tego samego dnia po południu. Nie zawsze jest to dobra opcja, bowiem praktyka pokazuje, iż wielokrotnie klienci przyjdą, posłuchają i… pójdą. Zapytani o chęć zarezerwowania lokalnych wycieczek odpowiedzą, iż dzisiaj są zbyt zmęczeni podróżą aby decydować się na cokolwiek. Zatem jeżeli jest możliwość zorganizowania spotkania kolejnego dnia to pomyślmy o tym (podkreślamy słowo „możliwość”, bowiem czasem jej nie ma, gdy rezydent musi przeprowadzić spotkania w 15 hotelach. Wówczas jeden dzień może nie wystarczyć i spotkania trzeba rozłożyć na dwa, w tym ten „przylotowy”). Czasem, szczególnie gdy hotel jest „problematyczny”, spotkanie należy zorganizować jak najszybciej, bowiem od razu można podjąć działania w kwestiach zgłaszanych przez Klientów.

Radą życzeniową jest także rekomendowana godzina spotkania. Najlepiej, aby Klienci byli w hotelu, zatem jest to pora śniadaniowa i tuż po śniadaniu lub pora tuż przed obiadokolacją (ważne! Organizując spotkanie przed posiłkiem rezydent musi liczyć się z tym, iż gdy wybije godzina rozpoczęcia posiłku, ludzie wstaną i pójdą do restauracji ;). A dlaczego jest to rada życzeniowa? Bowiem można się do niej zastosować tylko w sytuacji, gdy rezydent ma pod opieką 2-3 hotele.

Zdarza się, że rezydenci prowadzą spotkania już w autokarze. Jeżeli transfer do hoteli trwa dłuższy czas i rezydent towarzyszy klientom to może tę podróż wykorzystać na przekazanie informacji. Wówczas spotkanie w hotelu może być krótsze i koncentrować się na kwestiach bezpośrednio związanych z danym miejscem zakwaterowania klientów. Ważne, aby na samym początku nie przeciążać turystów informacjami, ze względu na kwestie, które opisaliśmy na samym początku (zmęczenie, rozkojarzenie itp.).

 

Jak kiedyś wyglądały spotkania prowadzone przez rezydenta turystycznego?

Cofnijmy się do czasów, kiedy zawód rezydenta turystycznego jeszcze nie istniał a jego aktualne zadania wykonywał pilot wycieczki, który opiekował się grupą imprezy pobytowej. Co należało do jego obowiązków? Przytoczmy fragment książki „Organizacja i technika obsługi wycieczek zagranicznych” autorstwa Andrzeja Lipskiego (Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 1977):

„ Możliwie najszybciej po przybyciu, jednak nie przed zakwaterowaniem i pierwszym posiłkiem, należy odbyć zebranie informacyjne z grupą, na którym winno poruszyć się następujące zagadnienia:

  • informacja turystyczna w okolicy,
  • regulamin hotelowy i możliwość korzystania z urządzeń rozrywkowych /klub, telewizja, kino/ i usług /lekarz, fryzjer, prasowaczka/,
  • godziny posiłków, możliwość stosowania diety, miejsca przy stolikach,
  • program pobytu z terminami wycieczek oraz ewentualne zmiany w programie,
  • omówienie możliwości dodatkowych wycieczek za odpłatnością uczestników,
  • informacja o cenach usług pocztowych i komunikacyjnych, owoców, napoi,
  • ustalenie trybu wnoszenia uwag i reklamacji /do pilota/.

Po zebraniu informacyjnym, którego czas trwania nie powinien przekroczyć jednej godziny, należy codziennie /najlepiej przy kolacji/ przypominać uczestnikom program dnia następnego.

Wypłata kieszonkowego może nastąpić przed zebraniem informacyjnym, jeśli pilot posiada gotówkę na wypłaty, lub też przed południem w dniu następnym, jeśli posiada czek do realizacji w banki. Niedopuszczalne jest przekładanie wypłaty na dni następne”.

No i tak to wyglądało kiedyś 😉 Przyznajcie, że szczególnie ciekawy jest ostatni fragment…

 

Jak teraz rezydent turystyczny prowadzi spotkanie informacyjne?

Spotkanie informacyjne powinno przede wszystkim posiadać strukturę, czyli składać się z jasno określonych części. Rezydent turystyczny znając strukturę spotkania dokładnie pamięta, co powinien przekazać klientom. Pomaga także turystom, gdyż dzięki strukturze informacje tworzą spójną całość. Jedno wynika z drugiego, dzięki temu łatwiej się słucha i bardziej zapamiętuje.

Powitanie i przedstawienie części spotkania

Rezydent powinien rozpocząć od powitania grupy w imieniu touroperatora i swoim, a następnie powiedzieć, o czym będzie spotkanie i ile czasu potrwa. Turyści przychodząc na spotkanie mają przygotowane pytania i chcą je zadać. Rezydenci w dużej mierze je znają (bowiem na podstawie doświadczenia wiemy, co klienta interesuje najbardziej), zatem odpowiedzi zawarte są w treści spotkania informacyjnego. Jednak tego turysta nie wie, zatem na początku spotkania należy powiedzieć, o czym rezydent będzie mówić. Wówczas klient jest spokojniejszy, iż uzyska odpowiedź na nurtujące go kwestie. Ważne jest także podkreślenie, ile spotkanie będzie trwało.

 

Cześć organizacyjna

  • Informacje na temat hotelu – warto, aby rezydent zaczął spotkanie od tego, co dla klienta najważniejsze. A najważniejsze jest to, z czego turysta może skorzystać w ramach oferty, którą wykupił. Rezydent powinien opowiedzieć o godzinach posiłków, infrastrukturze hotelu, udogodnieniach i atrakcjach, z których można korzystać (animacje, SPA, korty tenisowe…).
  • Informacje na temat opieki biura – klienci muszą czuć, iż są pod opieką rezydenta. Muszą wiedzieć, w jaki sposób można się z nim skontaktować. Rezydent informuje o tablicy informacyjnej, książce hotelowej, dyżurach i telefonie kontaktowym.
  • Informacje na temat ubezpieczenia – to trudny temat, ale bardzo istotny. Rezydent powinien poinformować, w jaki sposób skorzystać z ubezpieczenia, gdyby była taka potrzeba. Najważniejsze w tym temacie jest: nie straszyć! Czyli nie mówić: „w razie wypadku…”. Ludzie są na wakacjach, rezydent nie powinien epatować nieszczęściem 😉 Schemat postępowania należy przedstawić w sposób neutralny.
  • Informacje na temat okolicy – są turyści, którzy przez 2 tygodnie nie wyjdą z hotelu; są też tacy, którzy będą po chwili poznać okolicę. Warto, aby rezydent poinformował, jak dojść na plażę, gdzie znajdują się sklepy, czy w okolicy są dodatkowe atrakcje (np. plac zabaw dla dzieci czy ciekawy obiekt). Jeżeli w pobliżu znajduje się jakieś miejsce szczególnie warte odwiedzenia, lecz najlepiej tam udać się lokalnym transportem, to warto klientom wytłumaczyć, gdzie znajduje się przystanek, ile kosztuje bilet itd.

Część prezentacyjna

  • Informacje na temat organizacji wycieczek lokalnych – rezydent informuje, kto jest organizatorem wycieczek, kiedy można się zapisać, w jakiej walucie dokonujemy płatności, czy i jak można zamówić posiłki zastępcze (np. early breakfast, breakfast/lunch box, cold plate), kto prowadzi wycieczki i jak oznaczony jest autokar, którym turyści będą podróżować.
  • Prezentacja wycieczek lokalnych – rezydent przedstawia ofertę wycieczek, które – w większości – organizowane są przez lokalnego kontrahenta touroperatora, dla którego pracuje rezydent. Opisy wycieczek powinny być krótkie i odpowiadać na pytania. Dokąd jedziemy, co tam zobaczymy/przeżyjemy/doświadczymy, ile to potrwa? W przypadku szerokiej gamy wycieczek można sprecyzować, dla kogo dana wycieczka jest przeznaczona (np. dla osób aktywnych, rodzin z dziećmi itp.). Z jednej strony ułatwia to klientowi wybór wycieczki dopasowanej do jego potrzeb, z drugiej zawęża grono odbiorców. Podczas prezentowania wycieczek rezydent może używać materiałów wzmacniających przekaz. To może być fragment muzyki (np. opowiadając o wieczorze greckim można puścić fragment Zorby) czy rekwizyt (lokalny produkt, np. wyrób z drzewa oliwnego). Oczywiście materiały muszą być dopasowane do specyfiki wycieczki, o której rezydent opowiada i możliwości techniczno-logistycznych użycia poszczególnych materiałów.
  • Informacja na temat wynajęcia samochodu – o ile na danym kierunku wakacyjnym jest taka opcja. Rezydent informuje, z którą wypożyczalnią biuro współpracuje i w jaki sposób wypożyczane są auta.

Pytania i odpowiedzi

Na zakończenie całego spotkania rezydent powinien dopytać, czy wszystkie przedstawione wiadomości są jasne i klarowne, czy klienci chcieliby się jeszcze czegoś dowiedzieć?

Bywa, że rezydent musi za chwilę jechać do kolejnego hotelu. Wówczas można poprosić, iż gdyby były pytania to jest możliwość aby je zadać już podczas indywidualnej rozmowy po spotkaniu, kiedy rezydent jeszcze na chwilę zostaje w hotelu aby zapisać osoby na wycieczki i indywidualnie porozmawiać wyjaśniając kwestie nurtujące klientów.

 

Oczywiście schemat spotkania informacyjnego może się zmieniać, w zależności od potrzeb. Każdy kierunek wakacyjny i każdy hotel jest inny. Informacje, ich strukturę i metody prowadzenia spotkania należy dopasować do okoliczności. Zatem jak widzicie, wszystko zależy od… I można stwierdzić, iż tym charakteryzuje się praca rezydenta turystycznego. Mamy schematy, mamy standardy. Jednak są one bardziej wskazówką do postępowania a niżeli literalnie przestrzeganą zasadą.

Co to jest kwalifikacja pilota wycieczek?

Zdaj egzamin i uzyskaj kwalifikację pilota wycieczek. Sprawdź, jak to zrobić.

Od 2018r. możesz potwierdzić swoje kwalifikacje zawodowe z zakresu pilotowania imprez turystycznych. Jest to rozwiązanie wprowadzone Ustawą z dnia 22 grudnia 2015r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

 

Jakie są wymagania ustawowe dla pilotów wycieczek?

Art. 22 Ustawy z dnia 29 sierpnia o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych: Przewodnikiem miejskim lub terenowym lub pilotem wycieczek może być osoba, która:

  • ukończyła 18 lat;
  • nie była karana za przestępstwo umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek;
  • posiada wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

Czy potrzebne są uprawnienia pilota wycieczek?

Do końca 2013r. można było zdać egzamin państwowy w Urzędzie Marszałkowskim i otrzymać legitymację oraz identyfikator pilota wycieczek. Od 2014r. takie egzaminy nie są organizowane a legitymacje i identyfikatory nie są wydawane.

Od 2019r. osoby, które chcą potwierdzić swoje kwalifikacje zawodowe mogą przystąpić do egzaminu kwalifikacyjnego.

light-bulb

Zainteresował Cię ten temat? Chcesz wiedzieć więcej na temat kwalifikacji pilota wycieczek?

Czym jest kwalifikacja rynkowa „Pilotowanie imprez turystycznych”?

Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 17 maja 2018r. do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji została włączana kwalifikacja rynkowa „Pilotowanie imprez turystycznych”.

Certyfikaty potwierdzające posiadanie kwalifikacji wydają Instytucje Certyfikujące.

Co to jest Zintegrowany System Kwalifikacji?

To rozwiązanie systemowe mające na celu opisanie, uporządkowanie i zebranie różnych kwalifikacji w jednym rejestrze, zintegrowanym rejestrze kwalifikacji.

ZSK idzie w parze z Polską Ramą Kwalifikacji, która obejmuje edukację ogólną, wyższą i zawodową, w tym to, czego można się nauczyć nie tylko w szkole czy na uczelni, lecz także np. na kursach, szkoleniach, w pracy, w domu.

Zintegrowany System Kwalifikacji został wprowadzony w Polsce na mocy Ustawy z 22 grudnia 2015r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

 

Co to jest Sektorowa Rama Kwalifikacji?

Z inicjatywy Ministerstwa Sportu i Turystyki została opracowana Sektorowa Rama Kwalifikacji w sektorze turystyka. Celem jest uporządkowanie kwalifikacji; rozumianych jako dyplomy, certyfikaty, świadectwa, itp., potwierdzające posiadanie określonych kompetencji, a tym samym podniesienie ich rozpoznawalności i jakości. To opis wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarach:

  • hotelarstwo,
  • gastronomia (w szczególności gastronomia hotelowa),
  • organizacja turystyki,
  • pilotaż, przewodnictwo i animacja czasu wolnego.

 

Kto może uzyskać kwalifikację „Pilotowanie imprez turystycznych”?

Każdy, kto potwierdzi swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne opisane w kwalifikacji.

 

Czy pilot wycieczek ma obowiązek potwierdzić kwalifikacje?

Nie. Potwierdzanie kwalifikacji rynkowej „Pilotowanie imprez turystycznych” jest dobrowolne.

 

Co z osobami, które mają uprawnienia pilota wycieczek wydane do końca 2013r.?

Trwają rozmowy dotyczące uznania tych uprawnień jako potwierdzenia kwalifikacji.

 

Jaka są korzyści z posiadania potwierdzenia kwalifikacji?

Osoby, które wchodzą na rynek pracy i chcą wykonywać zawód pilota wycieczek mogą teraz w sposób ujednolicony i ustandaryzowany potwierdzić swoje przygotowanie zawodowe a otrzymany certyfikat może być pomocny w rekrutacji w biurach podróży.

Organizatorzy turystyki, którzy zatrudniają pilotów wycieczek, widząc potwierdzenie kwalifikacji u kandydata wiedzą, iż dana osoba ma wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne opisane w kwalifikacji. To ułatwia decyzję o powierzeniu danej osobie obsługi imprezy turystycznej.

 

Gdzie mogę znaleźć więcej informacji na temat kwalifikacji pilota wycieczek?

Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie Kwalifikacja pilota wycieczek.

Jakie wyształcenie musi mieć pilot wycieczek?

Czy pilot wycieczek musi mieć wykształcenie wyższe branżowe? Już odpowiadamy!

 

Wymagane wykształcenie

Pilot wycieczek musi mieć wykształcenie min. średnie (matura nie jest wymagana). Jest to wymóg wynikający z Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. 1997 Nr 133, poz. 884 z późn. zm.).

Nie musi to być wykształcenie kierunkowe. Piloci wycieczek mają różne wykształcenie: od humanistycznego (historia, pedagogika itd.), poprzez lingwistyczne aż po techniczne czy związane z naukami ścisłymi. Każde wykształcenie może być pomocne w pracy pilota wycieczek.

Nie ma uregulowań dotyczących wykształcenia rezydenta turystycznego, które wprost określałyby wymagania w tym zakresie. Rezydent, podobnie jak pilot wycieczek, nadzoruje realizację świadczeń, opiekuje się turystami czy przekazuje podstawowe informacje krajoznawcze, czyli zadania określone w Ustawie dla pilotów wycieczek. Można przypuszczać, iż z tego względu rezydent także powinien mieć wykształcenie min. średnie.

Podsumowując, pilot wycieczek i rezydent turystyczny powinni mieć wykształcenie min. średnie ale nie musi to być wykształcenie kierunkowe, związane z turystyką.

 

Bez wykształcenia kierunkowego?

Wykształcenie kierunkowe oczywiście jest pomocne w pracy pilota wycieczek i rezydenta turystycznego, jednak nie obowiązkowe. Zawodu można nauczyć się na kursach zawodowych dla kandydatów na pilotów wycieczek i rezydentów turystycznych.

W zajęciach bierze udział wiele osób, które nigdy wcześniej nie miały styczności z turystyką. Chcą zmienić zawód, branżę, życie. Szukają czegoś niebanalnego, a praca pilota wycieczek i rezydenta turystycznego właśnie taka jest.

Można zacząć pracować w dowolnym momencie życia

Najlepszym przykładem są Ambasadorzy Kadr Turystyki. Zapytaliśmy Izabellę, Karolinę, Małgorzatę i Roberta o to, czy praca rezydenta lub pilota wycieczek była ich „pierwszym wyborem”.

KT: Czy od zawsze wiedziałaś/eś, że chcesz pracować w turystyce? Czy skończyłaś/eś szkołę lub studia o takim profilu? 

Izabella: Przez większą część życia nie przyszło mi nawet do głowy, żeby pracować w turystyce (a teraz nie mogę zrozumieć, dlaczego wcześniej na to nie wpadłam). Skończyłam filologię polską, potem Public Relations i pracowałam przez wiele lat w firmie handlowej. Dopiero roczna podróż dookoła świata spowodowała, że postanowiłam połączyć życie zawodowe z podróżami. Więcej na ten temat napisałam na blogu (czytaj).

Karolina: Pojechałam na wycieczkę do Włoch. Była to jedna z najpiękniejszych podróży w moim życiu. Obserwowałam tam pracę pilota wycieczki i stwierdziłam, że chcę tak pracować! Po powrocie zapisałam się na kurs dla pilotów wycieczek. I tak się to zaczęło.

Małgorzata: Zanim poszłam na germanistykę, rozważałam również kierunek turystyczny. Po studiach był moment, że chciałam być rezydentem. Jednak te plany mogłam zrealizować dopiero po 20 latach pracy zawodowej, kiedy stwierdziłam, że zrealizuję swoje marzenie o pracy w turystyce.

Robert: Moje życie zawodowe zawsze wziąłem z przemysłem ciężkim. Jestem po 9 latach nauki górnictwa i wielu kursach skierowanych w stronę metalurgii. Turystyka przyszła niespodziewanie i tak już zostało. Zatem realizuję się w zupełnie innej branży niż myślałem.

A może Ty myślisz o zmianie branży? Chcesz połączyć pasję do podróżowania z pracą? Zapraszamy na nasze kursy! Damy Ci solidne podstawy do pracy jako rezydent turystyczny lub pilot wycieczek, nawet jeśli nigdy wcześniej nie miałeś styczności z turystyką.

Zawód: Pilot Wycieczek
Pobierz bezpłatny ebook
  • Jaki dokument określa wymagania i zadania pilota wycieczek?
  • Jakie wymagania ustawowe należy spełniać, aby móc wykonywać zadania pilota wycieczek?
  • Czy wymagania ustawowe to jedyne wymagania, które trzeba spełnić aby móc pracować jako pilot wycieczek?
  • Czy pilot wycieczek musi ukończyć kurs przygotowujący do pracy?
  • Czy pilot wycieczek musi znać język obcy?
  • Jakie są zadania pilota wycieczek?
  • Co to jest kwalifikacja rynkowa „Pilotowanie imprez turystycznych”?
  • Jaka forma zatrudnienia jest dostępna dla pilotów wycieczek?
  • Gdzie znajdę oferty pracy dla pilota wycieczek?
  • Gdzie jeszcze znajdę ciekawe informacje dotyczące zawodu pilota wycieczek?

Jak założyć biuro podróży?

Co zrobić aby zostać właścicielem biura podróży? Jakie warunki spełnić? Odpowiadamy!

Biuro podróży to dla wielu pomysł na własny biznes ale zanim zaniesz go prowadzić, zdobądź niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do pracy w turystyce.

 

Organizator turystyki vs. agent turystyczny

Pojęcie „biuro podróży” nie istnieje oficjalnie w polskim systemie prawnym, jednak używa się go w rozumieniu podmiotu, który zajmuje się organizacją wyjazdów i pośrednictwem w turystyce (Michalska-Dudek, Przeorek-Smyka 2010).

Na początku zastanów się, kim chcesz być? Organizatorem turystki czy agentem turystycznym.

  • Organizator turystyki to przedsiębiorca, który tworzy i sprzedaje lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne (zapoznaj się z dokładną definicją wynikającą z Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych).
  • Agent turystyczny to przedsiębiorca, który na podstawie umowy agencyjnej sprzedaje lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne utworzone przez organizatora turystyki.

Podsumowując: biuro podróży, które jest organizatorem turystyki organizuje i sprzedaje wycieczki, natomiast biuro podróży, które jest agentem turystycznym tylko sprzedaje wycieczki.

Zatem zastanów się, czy chcesz organizować wycieczki (tworzyć programy, rezerwować poszczególne składki wycieczki tj. transport, zakwaterowanie, wyżywienie, bilety wstępów itd.) czy tylko sprzedawać to, co inni zaprojektowali?

Wybór zależy oczywiście od celu, który sobie obrałeś. Jeżeli zakładasz biuro podróży po to, aby móc organizować własne wyprawy to musisz zostać organizatorem turystyki; a to wiąże się z większą odpowiedzialnością. Jeżeli na początku nie chcesz rzucać się na głęboką wodę to zostań agentem turystycznym; będziesz sprzedawać imprezy i usługi organizatorów, którzy ponoszą odpowiedzialność za prawidłowość ich realizacji.

Zakładanie biura podróży

Jacek Socha Kadry Turystyki

O poszczególnych etapach zakładania biura podróży opowiada nasz trener – Jacek Socha, wieloletni praktyk branży turystycznej, który w Kadrach Turystyki prowadzi szkolenie „Własne biuro podróży”.

KT: Jakie warunki trzeba spełnić, aby założyć biuro podróży?

JS: Aby założyć własne biuro podróży należy posiadać pełną zdolność do czynności cywilno-prawnych. Jest to warunek konieczny przy rejestracji działalności gospodarczej na terytorium RP.

Dodatkowo warto mieć wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia tego typu działalności, Na przykład znajomość standardów obsługi klienta w biurze podróży, produktu turystycznego, systemów rezerwacyjnych jak i samego rynku turystycznego w Polsce. Tych zagadnień mogą Państwo nauczyć się na naszym kursie Własne biuro podróży oraz Kurs Pracownika Biura Podróży.

KT: Jakich formalności dokonać aby otworzyć biuro podróży?

JS: Tak, jak wspomniałem, należy zacząć od rejestracji działalności gospodarczej. Aby osoba fizyczna mogła rozpocząć działalność gospodarczą powinna uzupełnić i złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Oczywiście biuro podróży nie musi być jednoosobową działalnością gospodarczą. Może być np. spółką prawa handlowego. Wówczas procedura jest inna. Następne kroki to rejestracja w Urzędzie Marszałkowskim oraz uzyskanie polisy gwarancyjnej w przypadku organizatora turystyki.

KT: Co zrobić aby móc sprzedawać wycieczki organizowane przez inne biura podróży?

JS: Należy z nimi podpisać umowy agencyjne. To wcale nie jest łatwe, bowiem organizatorzy turystyki analizują, czy warto wejść we współpracę z danym biurem podróży. Ich decyzja może zależeć o miejscowości, w której mamy biuro; czy nawet konkretnej lokalizacji (np. odległości od innego biura podróży, które już sprzedaje ich ofertę).

Czasem pomocna na początku działalności może być franczyza, czyli przynależność do jakieś sieci sprzedaży, dzięki czemu łatwiej o umowę agencyjną.

KT: A co zrobić aby móc sprzedawać własne wycieczki?

JS: Tu potrzeba jest większa wiedza, bowiem trzeba opracować m.in. Ogólne Warunki Uczestnictwa dla Klienta, znać formy współpracy i zawierania umów handlowych z dostawcami usług (np. firmy transportowe, hotele) a także pozyskać gwarancję ubezpieczeniową, która chroni podróżnych np. w sytuacji niewypłacalności organizatora turystyki. Dużo tego ale warto przejść przez tę procedurę, gdyż dzięki temu można organizować własne wycieczki i kierować je do poszczególnych grup odbiorców (np. grupy szkolne, pielgrzymkowe, biznesowe itd.).

Dokładną procedurę zakładania biura podróży prezentujemy podczas naszego 2-dniowego kursuWłasne biuro podróży, na które serdecznie zapraszam.

Kurs Własne Biuro Podróży

Kurs Własne biuro podróży skierowany jest do osób, które chciałyby:

  • otworzyć własne biuro podróży (posiadać agencję turystyczną lub być organizatorem turystyki),
  • dowiedzieć się, jakie kolejne działania podjąć aby zostać właścicielem biura podróży (od wyboru rodzaju działalności gospodarczej, poprzez zarejestrowanie biura w Urzędzie Marszałkowskim i uzyskanie gwarancji ubezpieczeniowej, do podpisania umów agencyjnych z touroperatorami i dalszą współpracę z nimi),
  • poczuć się pewniej w podejmowanych działaniach związanych z założeniem i prowadzeniem własnego biura podróży,
  • poznać branżę turystyczną aby podejmować trafniejsze decyzje związane z uruchomieniem nowego biznesu,
  • dopytać ekspertów i specjalistów branży turystycznej o kwestie dotyczące rozpoczynania działalności związanej z turystyką,
  • rozpocząć pracę w turystyce, dla wielu – nowej branży, która daje mnóstwo możliwości rozwoju i połączenia pracy z pasją podróżowania.
kurs własne biuro podróży warszawa

Jak szukać pracy w turystyce?

Zobacz, gdzie i jak szukać pracy w turystyce?

Turystyka to możliwość pracy w Polsce, jak i różnych zakątkach świata. To praca, która jest trudna i odpowiedzialna, jednak daje mnóstwo satysfakcji.

 

Gdzie znajdę oferty pracy w turystyce?

Oferty pracy w turystyce, zarówno dla pilota wycieczek, rezydenta turystycznego czy stacjonarnego pracownika biura podróży dostępne są:

  • bezpośrednio w biurach podróży – na ich stronach internetowych czy fanpage’ach, np.

https://eximtours.pl/kariera

https://kariera.tui.pl/

https://kariera.itaka.pl/

https://rainbowtours.dolaczdonas.pl/praca

  • na portalach i forach branżowych,
  • w serwisach branżowych z ofertami pracy, np.
    https://praca.kadryturystyki.pl (możesz się zarejestrować i ustawić powiadomienia o nowych ofertach pracy)

 

Kogo biura podróży zatrudniają?

Biura podróży zatrudniają m.in.:

Pracowników stacjonarnych:

  • prezenterów oferty turystycznej, doradców wakacyjnych, konsultantów – osoby, które prezentują i sprzedają wycieczki i wczasy; służą pomocą i odpowiadają na wiele pytań turystów;
  • oraz szereg innych osób, np. menedżerów produktu, specjalistów ds. e-commerce, koordynatorów kadry itd. (zależy to m.in. od rodzaju, wielkości, specyfiki biura).

Pracowników niestacjonarnych:

  • pilotów wycieczek – osoby, które pilotują wycieczki objazdowe; czuwają na realizacją świadczeń, opiekują się turystami, udzielają informacji krajoznawczych;
  • rezydentów turystycznych – osoby, które spędzają kilka lub kilkanaście tygodni na tzw. destynacji, czyli kierunku wakacyjnym i tam opiekują się turystami; odbierają ich z lotniska, prowadzą spotkania informacyjne, są na dyżurach hotelowych, pomagają w sytuacjach nagłych i awaryjnych

Możesz pracować u organizatora turystyki lub agenta turystycznego (zobacz różnicę). Agent będzie w większości zatrudniać osoby do sprzedaży oferty turystycznej, czyli prezenterów, doradców czy konsultantów. Organizator turystyki co do zasady będzie miał większe spektrum stanowisk: od menedżera produktu, poprzez dział marketingu, pilotażu czy informatyczny, na dziale reklamacji kończąc.

 

Jakie są najczęstsze formy zatrudnienia w turystyce?

To, jaką umowę zaproponuje biuro, zależy od indywidualnych ustaleń z przyszłym pracownikiem. O ile stacjonarni pracownicy biur podróży często mają umowę o pracę, to pilotów wycieczek i rezydentów turystycznych najczęściej zatrudnia się na umowę zlecenie lub rozlicza się ich wygrodzenie na postawie faktur, które wystawiają.

Pracownik biura podróży może liczyć na wynagrodzenie podstawowe oraz prowizyjne. Prowizja wynika ze sprzedaży ofert turystycznych. Stawka prowizji różni się w zależności od organizatora wyjazdów, typu wyjazdu (np. wycieczka autokarowa lub lotnicza), terminu itd. (zmiennych jest wiele).

Pracownicy biur podróży mogą także brać udział w tzw. study tour’ach, czyli wyjazdach mających na celu poznanie kierunku wakacyjnego, bazy hotelowej czy wycieczek fakultatywnych. Takie wyjazdy najczęściej są bezpłatne lub w bardzo atrakcyjnej cenie.

Pilot wycieczek i rezydent turystyczny w większości będzie zatrudniony na umowę zlecenie lub będzie współpracować z biurem podróży jako firma, prowadząc działalność gospodarcza i wystawiając faktury. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie Jaka umowa dla pilota wycieczek?

 

Teraz już wiesz więcej na temat tego, jak szukać pracy w turystyce. Powodzenia!

Co daje certyfikat ukończenia kursu?

Czy nasz certyfikat ukończenia kursu jest honorowany za granicą – wyjaśniamy!

Należy przypomnieć, że według polskiego prawa, aby pracować jako pilot wycieczek, rezydent turystyczny czy stacjonarny pracownik biura podróży, nie trzeba kończyć kursów zawodowych ani posiadać certyfikatów. O tym, dlaczego jednak warto ukończyć kurs i posiadać taki dokument pisaliśmy m.in. w Czy pilot wycieczek musi mieć uprawnienia?.

 

Jaki dokument otrzymuje absolwent?

Absolwenci Kadr Turystyki otrzymują zaświadczenia ukończenia kursu. Zaświadczenia są rejestrowane i podają:

  • imię i nazwisko Absolwenta,
  • nazwę kursu,
  • wymiar godzinowy zajęć,
  • program kursu.
Absolwenci kursu pilota wycieczek w Kadrach Turystyki otrzymują certyfikat ukończenia kursu.

Gdzie honorowany jest certyfikat?

Kadry Turystyki działają na polskim rynku i tutaj nasze logo jest rozpoznawalne. Pracodawcy w branży turystycznej wiedzą, że uczymy praktycznie. Uczestnik naszego kursu lub szkolenia ma możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do pracy w turystyce. Certyfikat ukończenia kursu w Kadrach Turystyki może być dodatkowym atutem podczas rekrutacji w biurach podróży i pomóc zdobyć wymarzoną pracę.

Za granicą rozpoznawalny jest nasz certyfikat potwierdzający kwalifikację rynkową „Pilotowanie imprez turystycznych”. Posiada oznaczenie Europejskiej Ramy Kwalifikacji, czyli zgodny jest z przepisami unijnymi.

 

Czy w takim razie mogę pracować za granicą?

Oczywiście! Polskie biuro podróży może Ciebie zatrudnić i wysłać do pracy za granicą. Piloci wycieczek pilotują imprezy turystyczne w różnych zakątkach świata. Rezydenci turystyczni pracują na wielu kierunkach wakacyjnych na całym świecie.

A jeśli chcę pracować dla zagranicznego biura podróży?
Aby móc pracować w turystyce za granicą, dla zagranicznego biura podróży należy dowiedzieć się, jakie są wymagania prawne (być może w danym kraju zawód pilota wycieczek czy rezydenta turystycznego będzie regulowany) oraz czego oczekuje pracodawca. Każde biuro podróży może mieć swoje wymagania związane z np. wykształceniem, doświadczeniem czy dyspozycyjnością.

Young woman tourist looks to the old city of Dubrovnik.

Jak wyglądają początki pracy jako pilot wycieczek?

Każdy kiedyś zaczynał. Dowiedz się, jak u niektórych wyglądały początki w pracy pilota wycieczek.

Początki pracy pilota wycieczek bywają różne. Niektórzy zaczynają od pilotowania tzw. antenek i wahadeł. Inni zostają od stażu u największych touroperatorów, a jeszcze inni od razu samodzielnie pilotują wycieczki po Polsce i za granicę. Przeczytajcie, jak wyglądały początki naszych trenerów i jakie rady mają dla osób, które zaczynają pracę w turystyce.

 

Jak wyglądały Twoje początki w zawodzie pilota wycieczek? Czy pamiętasz swój pierwszy wyjazd?
Olga Wasilewska Kadry Turystyki

Olga Wasilewska: Tak, pamiętam dokładnie. Była to majówka czyli najbardziej gorący okres w turystyce. Autokar piętrowy, brak biletów na Capri pomimo rezerwacji i opłaty, ciągła walka z Włochami o „wszystko” i wszechobecne tłumy. Przeżyłam, przetrwałam i schudłam 5kg 🙂

Justyna Ciupa Kadry Turystyki

Justyna Ciupa: Oczywiście, że pamiętam mój pierwszy wyjazd jako pilot wycieczek. Była to impreza autokarowa do Budapesztu na sylwestra. Biuro wysłało mnie z jednym kierowcą na trasie Poznań – Budapeszt; na miejscu standard zakwaterowania nie zgadzał się z tym, który grupa miała w ofercie. Mimo trudności, połknęłam bakcyla pracy w turystyce, i tak już pracuję ponad 10 lat.

Mateusz Tomaszczyk Kadry Turystyki

Mateusz Tomaszczyk: Nie da się zapomnieć. Pierwsza impreza jaką dostałem do poprowadzenia to trzydniowe wahadło pociągowe do Odessy i miałem wtedy 21 lat. Spotkanie z grupą umówione było na dworcu w Przemyślu. Na peronie przywitałem dziewięćdziesięciu pracowników jednej z firm z Trójmiasta, których część niemal „wytoczyła się” z wagonów – z nad morza do Przemyśla jest w końcu długa droga, której przebycie zapewnia mnóstwo czasu na integrację. Tak zaczęła się wycieczka, pełna niespodziewanych sytuacji, które pamiętam do dzisiaj.

Monika Prylińska Kadry Turystyki

Monika Prylińska: Może to nie pierwsza wycieczka, którą pilotowałam ale pierwsza, którą tak dobrze zapamiętałam. To była najbardziej zwariowana grupa turystów, z jaką udało mi się zetknąć na przestrzeni lat. Po spotkaniu z liderem grupy, amerykańskim fotografem odpowiedzialnym za wyjazd, z programu wyleciało wszystko oprócz opłaconych z góry noclegów i niektórych kolacji. Znalezienie się w nowej rzeczywistości, podporządkowanej robieniu zdjęć wszystkiemu i wszędzie, wymagało ode mnie sporo elastyczności. Wtedy zrozumiałam, że żadna grupa nie jest taka sama.

Jakie rady chciałbyś/chciałbyś dać osobom, które zaczynają pracę jako pilot wycieczek?

Olga Wasilewska: Zdobądź wiedzę i umiejętności niezbędne w pracy pilota wycieczek. To nie jest tak, że każdy może wsiąść do autokaru i pilotować wycieczkę. Trzeba nauczyć się zawodu: mówienia do ludzi, współpracy z kierowcą, zachowania w sytuacjach nagłych i awaryjnych. To trudny zawód, który nie polega na zwiedzaniu świata i zarabianiu pieniędzy, jak to niektórzy myślą. Poradzisz sobie, jak będziesz miał solidne podstawy.

Justyna Ciupa: Przede wszystkim pracując jako pilot wycieczek musisz lubić ludzi, mieć w sobie dużo cierpliwości, potrafić zarządzać stresem i szybko podejmować decyzje.

Mateusz Tomaszczyk: Po pierwsze – nie bój się wyzwań, tj. nowych kierunków i sytuacji, które będą wymagały umiejętności szybkiego zaadaptowania się do nowych warunków. Jeżeli dobrze się przygotujesz do wyjazdu, to poradzisz sobie w miejscach, w których nigdy wcześniej nie byłeś. Po drugie – skończ kurs pilota wycieczek, zdobyta na nim wiedza i umiejętności pozwolą Ci się poczuć pewniej w nowej pracy, nowym zawodzie. Po trzecie – ciągle się dokształcaj, bo pilot wycieczek uczy się przez całe życie; i po czwarte – dbaj o dywersyfikację zleceń, różnorodność pracy – to pomoże Ci walczyć ze złą rutyną, utrzymać świeżość i entuzjazm.

Monika Prylińska: Czy pilot wycieczek może improwizować? Tak, ale według planu 🙂

Czy warto ukończyć kurs pilota wycieczek?

Dlaczego warto wziąć udział w kursie pilota wycieczek oraz potwierdzić kwalifikacje zawodowe?

Aby móc pracować jako pilot wycieczek nie trzeba kończyć kursów czy posiadać certyfikatów. Teoretycznie pilotem wycieczek może być prawie każdy. Wiele osób myśli, że zawód pilota wycieczek polega na zwiedzaniu świata i w zasadzie nie jest potrzebne jakiekolwiek szkolenie przygotowujące do pracy. Przecież, co to za praca? To po prostu podróżowanie po świecie. Każdy to potrafi.

No właśnie, nie każdy.

Chcę być pilotem wycieczek

Aby móc pracować jako pilot wycieczek należy spełnić wymagania ustawowe, o których piszemy we wpisie: Czy pilot wycieczek musi mieć uprawnienia?

Jednak oprócz wymagań określonych przez Ustawę z 29 sierpnia 1997r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych osoba, która podejmuje się wykonywania zadań pilota wycieczek powinna mieć wiedzę i umiejętności niezbędne w tym zawodzie.

Co to za sztuka, wsiąść do autokaru i zacząć opowiadać? No właśnie, sztuka. Aby opowiadać, trzeba mieć wiedzę. Mając wiedzę, trzeba potrafić jaką przekazać.

Nauczę się pilotując pierwsze wycieczki. Tak, najwięcej uczymy się poprzez praktykę i doświadczenie. Jednak, czy chcesz ćwiczyć na żywym organizmie? Pamiętaj, Twoja praca będzie oceniona przez turystów i biuro podróży a opinia na temat Twojej pracy może szybko dotrzeć do innych pracodawców.

Przecież podczas wyjazdu nic złego się nie wydarzy! Oby! A jeżeli będzie opóźnienie samolotu, turyści zgubią dokumenty lub zachorują, hotel zrobi overbooking a kierowca poinformuje Cię, że nigdy nie był za granicą i nie ma pojęcia dokąd jechać to będziesz wiedział jak się zachować? Wszystkie oczy będą skierowane na Ciebie, bo przecież do obowiązków pilota wycieczek należy kontrola realizacji świadczeń czy opieka nad uczestnikami wycieczki.

Zdobądź wiedzę i umiejętności

Do każdej pracy trzeba się przygotować. Pójście „na żywioł” może przynieść katastrofalne efekty. Zaczynając pracę w nowym zawodzie, musisz wiedzieć, jakie są obowiązki i jak je poprawnie wykonywać. Zanim wsiądziesz do autokaru w turystami, powinieneś nauczyć się podstaw zawodu. Podstawowa wiedza pomoże Ci uniknąć najczęściej popełnianych błędów oraz poczuć się pewniej pilotując pierwsze wycieczki.

Podstaw zawodu możesz nauczyć się na kursie pilota wycieczek. To 10 dni (5 weekendów) intensywnych zajęć, podczas których dowiesz się.

  • Jak zostać pilotem wycieczek?
  • Jak przygotować się do obsługi imprezy turystycznej?
  • Jak obsługiwać imprezy autokarowe i lotnicze?
  • Jak zakwaterować grupę?
  • Jak zorganizować dzień zwiedzania?
  • Jak przekazywać wiadomości, aby turyści słuchali?
  • Jak prowadzić trasę pieszą i autokarową?
  • Jak zachować się w sytuacjach nagłych, awaryjnych i kryzysowych?
  • Jak zakończyć i rozliczyć realizację wycieczki?

Udział w kursie pilota wycieczek da Ci możliwość poznania zawodu, zdobycia wiedzy merytorycznej i umiejętności praktycznych. To wszystko sprawi, że będziesz bardziej świadomy trudu i odpowiedzialności związanej z pilotowaniem wycieczek, a także lepiej przygotowany do obsługi pierwszych zleceń.

 

Potwierdź kwalifikacje

Oprócz udziału w kursie pilota wycieczek, masz możliwość przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikację rynkową „Pilotowanie imprez turystycznych”. Czy jest kwalifikacja pilota wycieczek piszemy tutaj.

Zdobądź certyfikat zgodny z Polską i Europejską Ramą Kwalifikacji, dzięki czemu Twoja kwalifikacja będzie rozpoznawana w krajach Unii Europejskiej.

Dlaczego warto ukończyć kurs pilota wycieczek w Kadrach Turystyki?

To pytanie zadaliśmy naszym absolwentom:

Małgorzata: Kurs pilota wycieczek powinien zrobić sobie każdy, kto planuje pracę w tym fachu. Samo wyobrażenie o zawodzie to za mało; szczególnie, gdy nie studiowało się żadnego kierunku związanego z turystyką. Na zajęciach poznałam meandry zawodu, sprawdziłam własne predyspozycje w tym względzie i zostałam wyposażona w niezbędną wiedzę teoretyczną z elementami praktyki. Wartością nieocenioną są nowe znajomości i wsparcie trenerów już po zakończeniu kursu.

Izabella: Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie dzisiaj, żeby pracować w tym zawodzie bez kursu. Nic oczywiście nie zastąpi doświadczenia, ale kurs pilota wycieczek daje bardzo solidną podstawę – wiedzę o procedurach, zasadach pracy touroperatorów i mnóstwo praktycznych wskazówek – jak się przygotować do wyjazdu, co zrobić w sytuacji kryzysowej, jak mówić do grupy, jak szukać pracy… Super jest też to, że po kursie w Kadrach Turystyki jest się częścią branżowej grupy, w której można wymienić się doświadczeniami, kontaktami czy poprosić o radę kogoś z dłuższym stażem.

Karolina: Bez kursu pilota wycieczek nie ma co nawet myśleć o pracy w turystyce. Można sobie wprawdzie kupić książki i w taki sposób zdobyć wiedzę merytoryczną. Ale to będzie nauka wyłącznie na sucho. Tymczasem pilot wycieczek pracuje z ludźmi i to często w trudnych warunkach. Oprócz wiedzy zaczerpniętej z książek musi mieć inne umiejętności, chociażby autoprezentacji czy sprzedażowe. Katalog tych umiejętności jest tak naprawdę otwarty. Bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego będzie trudno!

Robert: Kurs pilota wycieczek uczy nie tylko zagadnień turystycznych ale przede wszystkim tego, jak być liderem grupy. Daje większą pewność siebie. Przyznam, że bez przeszkolenia miałbym duże obawy aby wsiąść do autokaru, wziąć mikrofon i zacząć przekazywać informacje. A tak, poradziłem sobie.

To jak, jeszcze zastanawiasz się czy warto ukończyć kurs pilota wycieczek?

Zawód: Pilot Wycieczek
Pobierz bezpłatny ebook
  • Jaki dokument określa wymagania i zadania pilota wycieczek?
  • Jakie wymagania ustawowe należy spełniać, aby móc wykonywać zadania pilota wycieczek?
  • Czy wymagania ustawowe to jedyne wymagania, które trzeba spełnić aby móc pracować jako pilot wycieczek?
  • Czy pilot wycieczek musi ukończyć kurs przygotowujący do pracy?
  • Czy pilot wycieczek musi znać język obcy?
  • Jakie są zadania pilota wycieczek?
  • Co to jest kwalifikacja rynkowa „Pilotowanie imprez turystycznych”?
  • Jaka forma zatrudnienia jest dostępna dla pilotów wycieczek?
  • Gdzie znajdę oferty pracy dla pilota wycieczek?
  • Gdzie jeszcze znajdę ciekawe informacje dotyczące zawodu pilota wycieczek?

Czy praca w turystyce jest sezonowa?

Czy można liczyć na zatrudnienie w turystyce przez cały rok?

Praca w turystyce kojarzy się głównie z okresem letnim. Wtedy najwięcej osób wyjeżdża na wycieczki lub wczasy. Jednak czy praca w turystyce może być całoroczna?W tym wpisie skupimy się głównie na trzech zawodach związanych z turystyką:

  • Pracownik biura podróży (prezenter oferty turystyczne, doradca klienta)
  • Pilot wycieczek
  • Rezydent turystyczny

Wycieczki sprzedaje się przez cały rok

Pracownicy biur podróży, pracujący stacjonarnie w biurach podróżym, którzy zajmują się sprzedażą ofert turystycznych, zazwyczaj mają stałe, całoroczne zatrudnienie. Wycieczki sprzedaje się przez cały rok. Różnorodne promocje (first minute, last minute, itd.) sprawiają, iż praca jest non-stop. Oczywiście, zdarzają się okresy mniejszego ruchu, jednak ten można wykorzystać na naukę np. poprzez webinary organizowane przez touroperatorów.

 

Pilotaż to zajęcie stałe lub dorywcze

Pilot wycieczek ma nienormowany czas pracy. Może pilotować kilka lub kilkanaście wycieczek w roku. Nie tylko latem, terminy wyjazdów zależą od kierunku; typu wyjazdu lub grupy docelowej. Niektórzy będą pracować tylko latem, bowiem np. mają inne zajęcia (studiują, są nauczycielami, itd.); dla innych będzie to stałe zajęcie i można powiedzieć, że nieustannie będą na walizkach.

Najwięcej ofert pracy dla pilotów wycieczek jest w okresie od kwietnia do października. To najlepszy okres na wycieczki objazdowe po Polsce lub Europie. W sezonie zimowym pracy jest mniej ale i tak o wiele więcej niż w latach ubiegłych. Dlaczego? Polacy coraz częściej wyjeżdżają na tzw. egzotykę, czyli dalekie kierunki wakacyjne (tj. Tajlandia, Indie czy Meksyk). Tam wielu z nich na początku zwiedza uczestnicząc w wycieczce objazdowej, potem wypoczywa w wybranym kurorcie. Dzięki temu więcej pilotów wycieczek ma pracę zimą.

 

Rezydentów najwięcej potrzeba latem

Podobnie z sezonowością wygląda praca rezydenta turystycznego. Rezydent może pracować tylko latem albo przez cały rok. Największe zapotrzebowanie na rezydentów jest latem, kiedy Polacy gremialnie wyjeżdżają do Turcji, Grecji, Hiszpanii, Włoch lub inny kierunek wakacyjny aby tam spędzić swój urlop. Wszędzie tam, gdzie biuro podróży ma swoich klientów, może być potrzebny rezydent turystyczny.

W sezonie zimowym miejsc pracy dla rezydentów turystycznych jest mniej (podobnie jak mniejsze jest zainteresowanie tym zawodem, bowiem większość rezydentów na zimę wraca do innych obowiązków). Jednak, tak samo jak w przypadku pilotów wycieczek, co roku możliwości kontynuowania pracy zimą jest coraz więcej. Wśród Polaków popularne stają się kierunki egzotyczne, gdzie zimą jest ciepło! Dlatego też rezydentów spotkamy na Kubie, Dominikanie, Kenii, Mauritius czy innym kierunku, który biuro podróży ma w swojej ofercie.

Pamiętajmy, że zima to także okres wyjazdów narciarskich, zatem piloci wycieczek i rezydenci turystyczni mogą także obsługiwać tego typu imprezy turystyczne.

O sezonowość pracy w turystyce i łączenie jej z innymi zajęciami zapytaliśmy Ambasadorów Kadr Turystyki

Kadry Turystyki: Pracujesz w turystyce tylko w sezonie letnim przez cały rok czy? Czy, oprócz turystyki, pracujesz w innej branży? Jeżeli tak, to jak to godzisz?

Małgorzata: Pracuję w innym zawodzie od poniedziałku do środy. Pozostałe dni pozostawiam sobie na pilotaż. W turystyce pracuję cały rok, z tym że w roku szkolnym od czwartku do niedzieli. Najwięcej zleceń jest standardowo w kwietniu, maju i czerwcu oraz wrześniu. Te terminy są rezerwowane przez biura, z którymi współpracuję, z dużym wyprzedzeniem.

Izabella: W tej chwili pracuję tylko w turystyce. W sezonie letnim mam najwięcej pracy, ale dążę do tego, żeby pracować przez cały rok.

Karolina: Praca pilota wycieczek czy rezydenta turystycznego wymaga dużej dyspozycyjności. Ja muszę godzić pracę w turystyce z życiem prywatnym – rodziną, domem. Dlatego pracuję dorywczo i biorę jedynie te wyjazdy, na które mam czas.

Robert: Pracuje w turystyce cały rok. Cały zeszły sezon pracowałem na wyjazdach z grupami dorosłych, jesień i zimę spędziłem na wyjazdach z dziećmi jako pilot wycieczek szkolnych lub animator/wspomagający instruktor narciarstwa na białych szkołach.

 

A co o sezonowości pracy w turystyce sądzą trenerzy Kadr Turystyki?

Kadry Turystyki: Co sądzisz o stwierdzeniu, że turystyka to praca tylko na sezon?

Olga Wasilewska: Turystyka to nie tylko praca sezonowa. Owszem, pilotowanie wycieczek może być sezonowe w zależności od wybranego kierunku. Natomiast można się rozwijać, rozszerzać swoje horyzonty i kiedy na danym kierunku zapotrzebowanie jest mniejsze, zacząć obsługiwać inny i w ten sposób pracować cały rok.

Justyna Ciupa: Prowadzę firmę, która świadczy usługi pilocko-przewodnickie od 2007 roku i żyję tylko z pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego, a zlecenia mam przez cały rok.

Mateusz Tomaszczyk: Turystyka w ujęciu globalnym nie za sezonowości. Tam, gdzie aktualnie nie ma ruchu turystycznego, w innym miejscu jest jego „peak”, czyli okres wzmożonego ruchu. Dlatego też, w zależności od wiedzy, umiejętności i możliwości jest opcja na pracę całoroczną.

Czy pilot wycieczek musi znać język obcy?

Zastanawiasz się czy aby móc pracować jako pilot wycieczek musisz znać język obcy? Wyjaśniamy!

 

Bardzo często osoby, które chcą zapisać się na kurs pilota wycieczek zadają pytanie, czy muszą znać język obcy. A jeżeli tak, to jaki (czy to musi być język angielski?), w jakim stopniu (czy musi być biegły?) ora czy trzeba mieć dokument, który potwierdza tę znajomość.

 

Pilot wycieczek nie musi znać języka obcego

Wydawałoby się, ze pilot wycieczek musi znać język obcy. Ten zawód kojarzymy z podróżowaniem po świecie. Od razu przychodzi nam na myśl odpowiedź, iż znajomość języka obcego w tym fachu jest konieczna.

Jednak pilot wycieczek może przecież jedynie pilotować wycieczki po Polsce w języku polskim. Takich osób jest wiele, specjalizują się w turystyce krajowej, obsłudze grup szkolnych itd. W tej sytuacji znajomość języka obcego nie jest konieczna. Dlatego też na zadane pytanie, czy pilot wycieczek musi znać język obcy, odpowiedź jest przecząca.

 

Pilot wycieczek musi znać język obcy

Na zdrowy rozsądek, pilot wycieczek musi znać język obcy, kiedy wyjeżdża z grupami za granicę lub przyjmuje zagraniczne grupy w Polsce.

Do zadań pilota wycieczek należy m.in. czuwanie nad realizacją świadczeń, a to wiąże się z kontaktem z usługodawcami tj. przewoźnicy, hotelarze, restauratorzy. Kontakt najczęściej jest w języku obcym, dlatego pilot wycieczki musi być w stanie porozumieć się ze współpracownikami. Do obowiązków pilota wycieczek należy także opieka nad uczestnikami imprezy turystycznej. Być może trzeba będzie pojechać na komisariat policji, do szpitala czy innego miejsca, gdzie bez znajomości języka obcego będzie trudno załatwić sprawy. A przecież turyści decydują się na wycieczkę organizowaną przez biuro podróży m.in. ze względu na opiekę pilota, który pomoże w sytuacjach nagłych, awaryjnych i kryzysowych.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych stanowi:

Art. 31. 1. Organizator turystyki organizujący wycieczki za granicą jest obowiązany zapewnić opiekę pilota wycieczek posiadającego znajomość języka powszechnie znanego w kraju odwiedzanym lub języka uzgodnionego z kontrahentem zagranicznym. 2. Organizator turystyki organizujący wycieczki dla turystów z zagranicy jest obowiązany zapewnić usługi przewodnika turystycznego i opiekę pilota wycieczek posiadających znajomość języka obcego umożliwiającą swobodny kontakt z uczestnikami lub języka uzgodnionego z kontrahentem zagranicznym.

 

Udokumentowanie znajomości języka obcego

Zgodnie z ww. Ustawą, znajomość języka obcego dokumentuje się:

  • dyplomem ukończenia studiów filologicznych,
  • dyplomem ukończenia nauczycielskiego kolegium języków obcych,
  • świadectwem ukończenia szkoły z obcym językiem wykładowym za granicą,
  • dokumentem poświadczającym znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

Osoby, które nie posiadają honorowanych dokumentów, mogą zdawać egzamin ze znajomości języka obcego przed komisją egzaminacyjną języków obcych, powołaną przez marszałków województw.

Taki dokument nie jest potrzebny aby wziąć udział w kursie pilota wycieczek. Może być potrzebny dopiero w późniejszej pracy.

 

Pilot wycieczek ze znajomością języka…

Biura podróży mogą szukać pilota wycieczek ze znajomością określonego języka obcego. Z kolei pilot wycieczek powinien mierzyć siły na zamiary i podejmować się pilotażu wycieczek do miejsc, w których jest w stanie porozumieć się.

W wielu miejscach na świecie można komunikować się w języku angielskim. Jednak w przypadku pilotowania wycieczek np. do Włoch czy Hiszpanii warto byłoby aby pilot znał język lokalny. Podobnie w przypadku krajów Ameryki Południowej znajomość języka angielskiego może nie wystarczyć do komunikacji umożliwiającej płynną realizację imprezy turystycznej.

Dlatego też znajomość języka obcego przez pilota wycieczek powinna być dopasowana m.in. do kierunku, który obsługuje; grupy docelowej; pomocy kontrahenta czy znajomości języka obcego przez lokalnego przewodnika.

Zawód: Pilot Wycieczek
Pobierz bezpłatny ebook
  • Jaki dokument określa wymagania i zadania pilota wycieczek?
  • Jakie wymagania ustawowe należy spełniać, aby móc wykonywać zadania pilota wycieczek?
  • Czy wymagania ustawowe to jedyne wymagania, które trzeba spełnić aby móc pracować jako pilot wycieczek?
  • Czy pilot wycieczek musi ukończyć kurs przygotowujący do pracy?
  • Czy pilot wycieczek musi znać język obcy?
  • Jakie są zadania pilota wycieczek?
  • Co to jest kwalifikacja rynkowa „Pilotowanie imprez turystycznych”?
  • Jaka forma zatrudnienia jest dostępna dla pilotów wycieczek?
  • Gdzie znajdę oferty pracy dla pilota wycieczek?
  • Gdzie jeszcze znajdę ciekawe informacje dotyczące zawodu pilota wycieczek?

#iguru_button_68f1e829b364a .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_68f1e829b364a .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_68f1e829b364a .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_68f1e829b364a .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }#iguru_button_68f1e829b6f7e .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_68f1e829b6f7e .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_68f1e829b6f7e .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_68f1e829b6f7e .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }#iguru_button_68f1e829b8e72 .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_68f1e829b8e72 .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_68f1e829b8e72 .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_68f1e829b8e72 .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }