Jak zrobić pierwszy krok do pracy w turystyce?

Chcesz połączyć pracę z pasją podróżowania? Zobacz, jak to zrobić?

“Co by tu zrobić, aby moja praca była wielką podróżą?”. Być może powtarzasz sobie to zdanie wielokrotnie, kiedy pijesz poranną kawę, w drodze do pracy, na uczelnie, czy też oglądając kolejne zdjęcia z egzotycznych wypraw swoich znajomych na Facebooku. Jeśli znajdujesz w sobie na tyle odwagi, żeby zmienić swoje marzenia w rzeczywistość zaczynasz szukać możliwości, które zaprowadzą Cię do realizacji tego planu. 

Jeśli nie jesteśmy dziećmi Rockefellera, nie odziedziczyliśmy fortuny po dalekim krewnym to jak każda osoba musimy pracować. Chcemy być produktywni dla społeczeństwa, aby w zamian otrzymywać wynagrodzenie, za które spełniamy swoje marzenia. Nie ma dróg na skróty. Niezależnie od tego czy jesteś studentem i dopiero planujesz swoją przyszłość, czy pracujesz już zawodowo, zawsze możesz poszerzać swoje umiejętności oraz wiedzę, a to może prowadzić do realizacji Twoich marzeń. Niestety czasami nie jest łatwo po całym dniu na uczelni czy w pracy zdecydować się na poświęcenie swojego czasu na rozwój, a co za tym idzie podążać za swoimi pragnieniami. W tym właśnie miejscu możesz wstawić swoją ulubioną wymówkę – nie oszukujmy się każdy z nas ją ma. Czasami potrzebujemy do tego stymulantu, którym właśnie potrafią być marzenia. Właśnie tak powstają dobrze prosperujące firmy, innowacyjne projekty oraz kariery, które pozwalają łączyć pasję z możliwością zarabiania pieniędzy.

 

Jak zacząć pracę w turystyce?

Widzisz oferty biur podróży, które oferują Ci pracę pilota wycieczek lub rezydenta turystycznego. Myślisz – to jest to! Zabierasz się za pisanie CV i nagle czujesz, że czegoś Ci brakuje. Niby wiesz kim jest pilot wycieczek, podczas wakacji widziałeś się z rezydentem turystycznym w czasie transferu z lotniska do hotelu. Ale czy tak naprawdę wiesz czym oni się zajmują? Co ja właściwie mam robić?

Od czego można zacząć? Jak przygotować się do zawodu, który może dać Ci połączenie tego co kochasz, tego o czym zawsze marzyłeś i stabilizacji finansowej? Jest kilka dróg, aby dobrze przygotowanym rozpocząć swoją karierę w turystyce. W sieci możemy znaleźć oferty kursów, które należycie przygotują Cię do wymarzonego zawodu.

 

 

Weź udział w kursach przygotowujących do pracy w turystyce

Kursy, które proponowane są przez Kadry Turystyki spełniają wszelkie wymagania, abyś po ich zakończeniu mógł podjąć pracę w sektorze usług turystycznych. Zarówno kurs pilota wycieczek jak i rezydenta turystycznego przygotują Cię od strony merytorycznej i praktycznej. Trenerzy z wieloletnim doświadczeniem, którzy kiedyś tak samo jak ty marzyli o połączeniu podróży z pracą, przekażą Ci swoją bezcenną, popartą przykładami wiedzę. Podczas wykładów i zajęć terenowych zadbają o to, żebyś w każdej sytuacji, którą spotkasz w czasie wykonywania swojej pracy, czuł się komfortowo. Wiedział co zrobić nawet w najbardziej skomplikowanych przypadku. Zadbał o to, aby uczestnicy twojego wyjazdu czuli, że spędzają właśnie wakacje swojego życia. Dlaczego warto skorzystać z kursu pilota wycieczek czy też rezydenta turystycznego? Bardzo ważny jest odpowiedni warsztat, wiedza, którą można później doskonalić swoimi doświadczeniami. Niekiedy nawet najbardziej otwarta i obyta w świecie osoba może nie poradzić sobie w zawodzie jeśli nie ma odpowiedniego przygotowania.

Warto postawić na swoje marzenia i trochę im pomóc. Warto zrobić pierwszy krok do pracy w turystyce! Przy odpowiednim ukierunkowaniu ze strony Trenerów możesz niedługo zacząć zwiedzać miejsca, o których kiedyś tylko marzyłeś, zobaczyć odległe kraje, poznać kultury innych narodów, spróbować niesamowitych smaków oraz doświadczyć wiele życzliwości, a przede wszystkim doznać poczucia spełnienia. Jesteśmy tu po to, żeby pomóc Ci w realizacji Twoich marzeń!

Jakie są kursy doskonalące dla przewodników turystycznych?

Przewodnik turystyczny powinien nieustannie doskonalić swoją wiedzę i umiejętności zawodowe. Dowiedz się, jak może to robić?

 

Co to jest Continuous Professional Development?

Światowa Federacja Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych (World Federation of Tourist Guide Associations, WFTGA) i Europejska Federacja Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych (European Federation of Tourist Guide Associations, FEG) stoją na stanowisku, iż przewodnik turystyczny powinien nieustannie zwiększać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe. Dlatego też w polityce jakości, przyjętej przez Federacje, jest Continuous Professional Development (CPD), czyli ciągły rozwój kompetencji zawodowych.

Jakie kursy organizują federacje przewodnickie?

Obie federacje prowadzą swoje sekcje szkoleniowe, które organizują kursy doskonalące dla przewodnika turystycznego. Ich głównym celem jest doskonalenia umiejętności przewodnickich. Dwa flagowe programy szkoleniowe to:

  • Hands on Training (WFTGA) i
  • Sharing Best Practice (FEG).

Oba szkolenia koncentrują się na metodyce prowadzenia trasy pieszej, autokarowej i muzealnej. Wynika to z analizy programów szkoleniowych z różnych krajów, w których największy nacisk kładzie się na wiedzę teoretyczną a często pomija lub nie przeznacza odpowiedniego czasu na naukę metodyki pracy w tym zawodzie.

Uzupełnieniem zajęć praktycznych są wykłady dotyczące m.in. różnic międzykulturowych, obsługi turystów z niepełnosprawnościami, rozwiązywaniem konfliktów grupowych czy promocją i marketingiem usług przewodnickich. Szkolenia trwają 6 lub 7 dni i kończą się egzaminem teoretycznym i praktycznym.

Dodatkowo, szkolenia organizowane przez WFTGA i FEG to szansa na zapoznanie Uczestników z kodeksem dobrych praktyk i polityką jakości pracy przewodnika turystycznego opracowanymi przez federacje.

 

Gdzie odbywają się kursy?

WFTGA posiada dwa centra szkoleniowe, na Cyprze i w Armenii. Prowadzi też kursy dla przewodników turystycznych na całym świecie, na zaproszenie lokalnych władz, organizacji lub innych podmiotów zainteresowanych doskonalenie kompetencji zawodowych przewodników turystycznych. FEG proponuje swoje szkolenia podczas m.in. corocznych kongresów, na które przyjeżdżają przewodnicy z krajów europejskich. Tak samo, jak WFTGA, prowadzi szkolenia zewnętrzne, w dowolnym miejscu, na zaproszenie.

 

Jak zostać trenerem przewodnictwa turystycznego?

Sposobem na promowanie standardów pracy przewodnika turystycznego jest kurs Train the Trainer, czyli kurs przygotowujący do pracy trenera (instruktora przewodnictwa turystycznego) akredytowanego przez WFTGA lub FEG. W ten sposób federacje zyskują swoich przedstawicieli – osoby, które będą potrafić uczyć standardów pracy przewodnika turystycznego – w różnych krajach. Trenerzy następnie prowadzą zajęcia dla kandydatów na przewodników turystycznych lub osób już pracujących w zawodzie i zapoznają ich z działalnością Federacji, kodeksem dobrych praktyk oraz polityką jakości, a także – przede wszystkim – doskonalą umiejętności zawodowe w zakresie metodyki pracy przewodnika turystycznego, co przekłada się na wzrost jakości świadczonych usług przez absolwentów takich szkoleń. Dzięki lokalnym trenerom dostęp do szkoleń WFTGA i FEG jest łatwiejszy, bowiem nie wymaga np. podróży do innego kraju, gdzie znajduje się centrum szkoleniowe lub organizowany jest kongres.

 

Czy kursy WFTGA i FEG odbywają się w Polsce?

Polska ma obecnie 24 trenerów akredytowanych przez WFTGA i 1 przez FEG. W październiku 2015 r. odbyło się w Warszawie szkolenie WFTGA Hands on Training oraz Train the Trainer. W październiku 2017 r. odbyło się w Warszawie szkolenie FEG Sharing Best Practice. W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele poszczególnych stowarzyszeń należących do Federacji. Szkolenie było bezpłatne (uczestnicy płacili jedynie za dojazd i nocleg), a jego celem była promocja kursu Sharing Best Practice wśród członków Federacji. Kontynuacją tego szkolenia będzie Train the Trainer, które zaplanowane jest na listopad 2018 r. w Hiszpanii, na Teneryfie. Dzięki temu FEG zyska nowych trenerów, którzy będą mogli promować standardy pracy przewodnika turystycznego w swoich krajach.

Nowością w Polsce są kursy doskonalące dla przewodnika turystycznego: “Międzynarodowe standardy pracy przewodnika turystycznego” akredytowane przez WFTGA, dzięki czemu polscy przewodnicy turystyczni mogą u siebie w kraju zapoznać się z technikami pracy opracowanymi przez Światową Federacją Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych.

Jak zostać przewodnikiem turystycznym?

Inne są wymagania aby móc pracować jako przewodnik miejski lub terenowy niż górski. Sprawdź, jakie warunki musisz spełnić?

 

Jakie wymagania należy spełnić aby móc pracować jako przewodnik turystyczny? 

Przede wszystkim trzeba być:

  • pełnoletnim
  • niekaranym za przestępstwa umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek
  • posiadać wykształcenie średnie lub średnie branżowe (matura nie jest wymagana).

Przewodnik turystyczny górski musi jeszcze ukończyć kurs przewodnika turystycznego oraz zdać egzamin państwowy. Przewodnik turystyczny miejski lub terenowy nie musi kończyć kursu i zdawać egzaminu państwowego, bowiem zawód jest zderegulowany. Mimo to, rekomendujemy udział w kursie przewodnika turystycznego, bowiem pozwala on zdobyć wiedzę na temat wybranego miasta czy regionu oraz poznać metodykę pracy przewodnika turystycznego, niezbędnej do profesjonalnego wykonywania zawodu.

Mimo to kursy dla kandydatów na przewodników wciąż są organizowane. Efekty kształcenia mogą się różnić w zależności od organizatora, programu i sposobu prowadzenia zajęć. Podobna sytuacja jest nie tylko w Polsce ale także zagranicą. System kształcenia przewodników turystycznych na świecie różni się w zależności od kraju, regionu, miasta lub obiektu.

Jakie są standardy kształcenia przewodników turystycznych?

W 2008 r. European Committee for Standarization, podmiot zewnętrzny niepowiązany formalnie z organami Unii Europejskiej, opracował standardy kształcenie przewodników turystycznych i opublikował je w Normie 15565:2008 Usługi turystyczne – Wymagania dotyczące szkolenia zawodowego i programów kwalifikacji przewodników turystycznych. Dokument nie jest dokumentem urzędowym, nie ma mocy prawnej. Stanowi zbiór rekomendacji a nie obowiązków. Dlatego każdy kraj, region czy organ bądź podmiot kształcący i/lub weryfikujący kwalifikacje przewodników turystycznych ma możliwość zastosowania całości lub jedynie części rekomendacji wynikających z Normy EN 15565, w zależności od indywidualnie podejmowanej decyzji.

 

Jaki powinien być program kursu przewodnika turystycznego?

Mimo iż Norma EN 15565 nie jest idealna, między innymi ze względu na brak aktualizacji od 2008 r., to daje ramy programowe, które można dostosować do systemu kształcenia przewodników turystycznych. Rekomendowany czas kursu przewodnika turystycznego to 600 godzin (obejmuje tzw. contact hours, czyli zajęcia stacjonarne i godziny pracy własnej), w podziale na zajęcia teoretyczne (60%) i praktyczne (40%). Kurs przewodnika turystycznego powinien składać się z trzech części:

  • wiedzy ogólnej (np. historia, geografia, kultura i sztuka),
  • wiedzy dotyczącej miasta, regionu, obiektu (wiedza profilowana na miejsce, w zakresie którego kandydat chce zdobyć kwalifikacje) i
  • treningu umiejętności przewodnickich, takich jak budowa i przekaz wypowiedzi przewodnickiej czy metodyka prowadzenia trasy pieszej, autokarowej i muzealnej.

Jaka jest różnica pomiędzy pilotem wycieczek a przewodnikiem turystycznym?

Zawód pilot wycieczek różni się od zawodu przewodnika turystyczny. Poznaj rożnice.

Podział kompetencji pomiędzy pilotem wycieczek a przewodnikiem turystycznym wynika z Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.

 

Jakie są zadania pilota wycieczek?

Do zadań pilota wycieczek należy:

  • czuwanie, w imieniu organizatora turystyki, nad sposobem świadczenia usług na rzecz klientów,
  • przyjmowanie od nich zgłoszeń dotyczących związanych z tym uchybień,
  • sprawowanie nad klientami opieki w zakresie wynikającym z umowy,
  • wskazywanie lokalnych atrakcji oraz przekazywanie podstawowych informacji dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca

Więcej na ten temat dowiesz się podczas Kursu Pilota Wycieczek w Kadrach Turystyki +

 

Jakie są zadania przewodnika turystycznego?

Do zadań przewodnika turystycznego należy:

  • oprowadzanie turystów lub odwiedzających,
  • udzielanie fachowej i aktualnej informacji o kraju, odwiedzanych miejscowościach, obszarach i obiektach,
  • sprawowanie opieki nad turystami lub odwiedzającymi w zakresie wynikającym z umowy,
  • a podczas prowadzenia turystów w górach troska o ich bezpieczeństwo w szczególności podczas wyjść wymagających odpowiednich technik i specjalistycznego sprzętu.

Norma 13809:2003

Światowa Federacja Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych (World Federation of Tourist Guide Associations, WFTGA) i Europejska Federacja Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych (European Federation of Tourist Guide Associations, FEG) kategorycznie rozróżniają kompetencje i zadania zawodowe powierzane przewodnikom turystycznym i pilotom wycieczek. Przyjęły terminologię zastosowaną w Normie 13809:2003 Usługi turystyczne – agenci turystyczni/pośrednicy turystyczni i organizatorzy turystyki:

  • przewodnik turystyczny to osoba, która oprowadza odwiedzających w języku przez nich wybranym; interpretuje kulturowe i naturalne dziedzictwo danego miejsca; posiada kwalifikacje dotyczące tego miejsca, najczęściej potwierdzone lub honorowane przez lokalne władze a
  • pilot wycieczek to osoba, która w imieniu organizatora nadzoruje realizację programu imprezy turystycznej i dba o jego należyte wykonanie oraz przekazuje turystom praktyczne informacje na temat odwiedzanego miejsca.

Należy pamiętać, że Norma nie stanowi prawa. Jest jedynie rekomendacją dla państwa Unii Europejskiej. Pilot wycieczek lub przewodnik turystyczny ma obowiązek zapoznania się z przepisami lokalnego prawa, aby dowiedzieć się, jaki w danym kraju jest zakres zadań pilota wycieczek i przewodnika turystycznego oraz jakie są warunki ich wykonywania.

 

Pilot wycieczek a przewodnik turystyczny

Zdarza się, że zadania przypisane przewodnikowi turystycznemu wykonuje pilot wycieczek. Federacje przewodnickie, w obawie przed możliwymi negatywnymi ocenami pracy takiej osoby, wynikające m.in. z braku odpowiedniego przygotowania, definitywnie oddzielają zawód pilota wycieczek od zawodu przewodnika turystycznego.

Jasne określenie zadań zawodowych ma na celu pokazanie zakresu kompetencyjnego przypisanego do poszczególnych zawodów związanych z turystyką, a tym samym określenie statusu przewodnika turystycznego, który, w odróżnieniu od pilota wycieczek, posiada kwalifikacje związane z miejscem, w którym świadczy swoje usługi, co ma być jednym z gwarantów jakości świadczonych przez niego usług.

Dodatkowo, w celu podniesienia jakości usług świadczonych przez przewodników turystycznych, obie federacje posiadają kodeksy dobrych praktyk oraz politykę jakości, które promują wśród swoich członków. Dokumenty zawierają wytyczne dotyczące m.in. wiedzy, umiejętności i postawy przewodnika, w tym sposobu przekazywania informacji, współpracy z kontrahentami, opieki nad klientami czy szacunku do ludzi, miejsc i środowiska, w którym pracuje przewodnik.

Gdzie pracuje Rezydent Turystyczny?

Porzucić kapryśną polską pogodę i przenieś się w miejsce, gdzie słońce świeci niemal przez cały rok. Zostań rezydentem turystycznym!

 

Gdzie pracuje rezydent turystyczny?

Biura podróży wysyłają swoich rezydentów tam, gdzie organizują pobyty. Katalogi największych operatorów zawierają nawet ponad 100 destynacji. Biura podróży mogą zaoferować rezydentom pracę zarówno w Hiszpanii jak i w Grecji czy Egipcie. Mało spektakularne? W takim razie pakuj się i wsiadaj do samolotu do Tajlandii, Panamy lub Malediwy. Tam także biura podróży wysyłają turystów, którymi trzeba się zaopiekować.

Praca rezydenta turystycznego to urzeczywistnienie marzeń o podróżowaniu i życiu w miejscu, które w niczym nie przypomina polskiego klimatu. Rezydenci turystyczni zwykle mogą co pół roku zmienić lokalizację i np. latem pracować w basenie morza Śródziemnego, a zimą przenieść się do tropikalnej Azji. To doskonały sposób na życie dla ludzi młodych, uzależnionych od przygody i ciekawych świata.

Gdzie pracuje rezydent turystyczny? Hm… Jest obywatelem świata!

Kiedy pracuje rezydent turystyczny?

Mamy kierunki letnie i zimowe. Na kierunki letnie rezydent wyjeżdża pod koniec kwietnia, najpóźniej pod koniec maja i jest na kierunku wakacyjnym do końca września. Kierunki zimowe to praca od początku listopada do końca marca, z tym że wiele biur podróży sezon zimowy dzieli na dwie części (od początku listopada do połowy stycznia i od połowy stycznia do końca marca). Dlaczego? Bowiem dzięki temu może zaproponować pracę większej liczbie rezydentów.

 

Czy Ty też możesz pracować jako rezydent turystyczny?

Z pewnością wydaje Ci się, że droga do zostania rezydentem turystycznym jednego z biur podróży jest długa, wyboista i niekoniecznie dobrze oznakowana. To nieprawda, ale tylko pod pewnymi warunkami.

Nie są potrzebne specjalistyczne studia, jednak żadne biuro nie pozwoli sobie, aby reprezentowała je osoba bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Dlatego właśnie każdego roku organizowane są specjalistyczne kursy turystyczne. Brzmi groźnie? Spokojnie, to naprawdę nic strasznego.

Aby przygotować się do rekrutacji w biurach podróży, warto ukończyć Kurs Rezydenta Turystycznego. Ten organizowany przez Kadry Turystyki trwa 2 dni i koncentruje się na umiejętnościach praktycznych, które są najważniejsze w bezpośredniej obsłudze klienta na kierunku wakacyjnym. Zresztą, spójrz sam – oto nasz program Kursu Rezydenta Turystycznego.

 

Teraz już wiesz, gdzie pracuje rezydent biura podróży oraz co trzeba zrobić, aby pracować w najpiękniejszych miejscach na świecie!

Czy zawód pilota wycieczek jest dla Ciebie?

Rób to, co kochasz, a nigdy nie będziesz musiał pracować. Mrzonka? Absolutnie nie! Tej maksymie na co dzień wierni są piloci wycieczek.

Od ich pasji w dużej mierze zależy, czy klienci biur podróży z urlopu wrócą nie tylko z opalenizną, ale także ogromnym apetytem na kolejne wojaże. Nic dziwnego, że zapotrzebowanie na dobrych pilotów jest bardzo duże.

 

Czy praca pilota wycieczek to pomysł na życie?

Zanim zaczniesz czytać dalej, musisz poznać podstawowe informacje o zawodzie pilota wycieczek.

Czy to trudna praca? Tak.

Czy daje satysfakcję? Zdecydowanie Tak!

Czy jest przeznaczona dla osób lubiących planować cały rok naprzód? Niestety, to zły adres.

Jeśli już teraz na Twojej twarzy pojawiły się wypieki i zacząłeś gorączkowo szukać swojej starej torby podróżnej, możesz poznać więcej szczegółów na temat pracy pilota.

Trudno w zasadzie mówić o tym zajęciu, jako o standardowej pracy. To raczej sposób na życie i szansa na zdobycie doświadczeń, o których ludzie siedzący za biurkiem (nawet świetnie zarabiający) mogą tylko pomarzyć. Pilot wycieczek jest z jednej strony wizytówką biura podróży, dla którego pracuje, ale także własnym przewodnikiem po miejscach, które zawsze chciał odwiedzić.

Dla turystów pilot wycieczek stanowi chodzącą encyklopedię. To od poziomu jego wiedzy w dużej części zależy, czy klienci biura będą zadowoleni z wyjazdu. Sama znajomość faktów jednak nie wystarczy. Liczy się przede wszystkim pasja i udowodnienie innym, że wchłonęliśmy atmosferę miejsca. Każdy turysta może przecież samodzielnie znaleźć w Internecie informacje o danym zabytku. Sztuką jest więc takie przekazywanie swojej wiedzy, które wywoła u naszych gości autentyczne zaciekawienie.

 

Czy pilot wycieczek może nieustannie podróżować?

Pilot wycieczek według standardowej opinii jest osobą, która za darmo zwiedza świat i jeszcze otrzymuje za to pieniądze. To duże uproszczenie. W 100% zgadza się natomiast kwestia odbywania nieograniczonych podróży. Na pewno nie jest to zajęcie dla osób, które nie przejawiają oznak uzależnienia od przygody.

Pilot wycieczek pracujący dla dużego biura podróży może większość roku spędzić w drodze. I nie narzeka! Jest to profesja nieodłącznie związana z aktywnym podróżowaniem, poznawaniem fantastycznych miejsc, które dla przeciętnego człowieka są wyłącznie punktami na mapie. To bardzo atrakcyjny zawód, choć równie odpowiedzialny:

Nie zamieniłabym tej pracy na żadną inną, choć rzeczywiście, nie znam też pojęcia nic nie robienia. Podczas sezonu, mniej więcej od maja do października, praktycznie nie ma mnie w domu. To jednak niska cena za możliwość ciągłego kontaktu z ludźmi i spełniania moich marzeń o podróżowaniu – przyznaje Ania, pilotka jednego z biur podróży.

Umiejętność przekazywania swojej wiedzy i zwyczajne lubienie ludzi jest podstawą do wykonywania zawodu pilota wycieczek. Bez tego nawet zapalony podróżnik szybko straci serce do pracy.

Pilot wycieczek musi zawsze pamiętać, że jest odpowiedzialny za grupę, której przewodzi. To jego głos musi najlepiej słyszany, to od niego turyści oczekują opieki i urozmaicenia wycieczki. Nie zawsze wszystko idzie także zgodnie z planem. Zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, takie jak awarie autokarów, nagłośnienia, nawet wypadki. Pilot musi umieć sobie z tym poradzić. Dlatego najpierw powinien ukończyć Kurs Pilota Wycieczek.

 

Jak zostać pilotem wycieczek?

Aby zostać pilotem wycieczek trzeba spełnić 3 wymagania formalne: być pełnoletnim, niekaranym (za przestępstwa wymienione w Ustawie o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych) i posiadać wykształcenie min. średnie. Ale oprócz wymagań formalnych są też praktyczne – trzeba mieć wiedzę i umiejętności dotyczące pilotowania wycieczek. A to może dać kurs pilota wycieczek.

Zawód pilot wycieczek: czy to praca dla mnie?

Jeżeli jesteś osobą energiczną, szybko aklimatyzującą się do nowych warunków, otwartą na nowe doświadczenia, lubiącą ludzi i posiadającą wiedzę na temat różnych zakątków świata i chcącą tą wiedzą dzielić się z turystami to można przypuszczać, że praca pilota wycieczek jest właśnie dla Ciebie. Dlaczego dodajemy „można przypuszczać”? Bowiem to nie jest łatwy zawód. Oprócz życia na walizach towarzyszy mu wiele sytuacji stresujących, na które w większości pilot wycieczek nie ma większego wpływu a musi sobie z nimi radzić w taki sposób, aby nikt nie zobaczył jego zdenerwowania. To praca mocno angażująca i wyczerpująca emocjonalnie. A zarazem dająca ogromną satysfakcję i spełnienie. Wielu pilotom bliska jest bowiem maksyma Konfucjusza „Wybierz pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz ani dnia więcej w Twoim życiu”.

Zawód: Pilot Wycieczek
Pobierz bezpłatny ebook
  • Jaki dokument określa wymagania i zadania pilota wycieczek?
  • Jakie wymagania ustawowe należy spełniać, aby móc wykonywać zadania pilota wycieczek?
  • Czy wymagania ustawowe to jedyne wymagania, które trzeba spełnić aby móc pracować jako pilot wycieczek?
  • Czy pilot wycieczek musi ukończyć kurs przygotowujący do pracy?
  • Czy pilot wycieczek musi znać język obcy?
  • Jakie są zadania pilota wycieczek?
  • Co to jest kwalifikacja rynkowa „Pilotowanie imprez turystycznych”?
  • Jaka forma zatrudnienia jest dostępna dla pilotów wycieczek?
  • Gdzie znajdę oferty pracy dla pilota wycieczek?
  • Gdzie jeszcze znajdę ciekawe informacje dotyczące zawodu pilota wycieczek?

Jak zostać pilotem wycieczek?

Jak zostać pilotem wycieczek? Dowiedz się, co zrobić aby Twoja praca była wielką podróżą…

Pomyśl… 2 dni w Paryżu, kolejne w Madrycie a następne w Lizbonie. Z jednej strony praca w tym zawodzie to życie na walizkach, z drugiej – niesamowita okazja zwiedzania świata, kontakt z nowymi ludźmi, poznawanie innych kultur i nieustanny rozwój osobisty. To praca, która każdego dnia rozwija człowieka. Daje mu nową wiedzę, nowe spojrzenie na świat. Daje też ogromną satysfakcję z możliwości dzielenia się swoją pasją z innymi – z turystami.

 

Jakie są wymagania prawne?

Od 01.01.2014 r., według Ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, pilotem wycieczek może być osoba, która jest:

  • pełnoletnia,
  • ma wykształcenie min. średnie i
  • nie była wcześniej karana za przestępstwa umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek.

To wymogi ustawowe. Wcześniej obowiązkowe było jeszcze szkolenie i egzamin. Obecnie kurs pilota wycieczek i egzamin są nieobowiązkowe.

Gdzie zrobić kurs pilota wycieczek?

Szkolenia przeprowadzają różne podmioty w całej Polsce. Nie ma jednego, ustandaryzowanego programu szkolenia, dlatego przed wybraniem konkretnego kursu należy zapoznać się z jego zawartością programową. Wiele firm do tej pory uczy według wcześniejszych wytycznych Ministerstwa Sportu i Turystyki mimo, iż wielokrotnie środowisko pilockie wypowiadało się na jego temat negatywnie twierdząc, iż ów program bogaty jest w teorię a ubogi w praktykę. Dlatego warto sprawdzić, czy kurs, na który chcemy się zapisać oprócz wiedzy merytorycznej uczy także praktycznych umiejętności niezbędnych do pracy w zawodzie.

Mimo, że szkolenie nie jest już obowiązkowe to jest mocno rekomendowane przez wielu praktyków tej profesji. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Trudno sobie wyobrazić osobę, która rozpoczyna przygodę z pilotażem bez wcześniejszego przygotowania merytorycznego i praktycznego. Oczywiście ważna jest pasja, wiedza na temat danego miejsca i znajomość języka ale w parze powinien jeszcze iść warsztat pilocki: wiedza i umiejętności związane z logistyką podróży, współpracą z grupą, przekazywaniem wiedzy, znajomością przepisów i procedur, radzeniem sobie w sytuacjach nagłych i awaryjnych i wiele innych, specyficznych dla profesji pilota wycieczek.

Co to jest potwierdzenie kwalifikacji?

6. czerwca 2018r. do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji została włączona kwalifikacja “Pilotowanie imprez turystycznych”. Teraz kandydaci na pilotów wycieczek mogą potwierdzić swoje przygotowanie do zawodu poprzez zdanie egzaminu kwalifikacyjnego organizowanego przez Instytucję Certyfikującą. Osoby, które zdadzą egzamin, otrzymują certyfikat potwierdzający wiedzę i umiejętności niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań pilota wycieczek.

Dowiedz się więcej na temat kwalifikacji pilota wycieczek +

 

Gdzie szukać pracy?

Ogłoszenia z ofertami pracy dla pilotów wycieczek pojawiają się na stronach własnych biur podróży, w serwisach branżowych i portalach społecznościowych.

 

Ile zarabia pilot wycieczek?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Najprościej byłoby powiedzieć: „różnie” i „to zależy od wielu czynników”. I taka byłaby najprawdziwsza prawda. Wszystko zależy od m.in. biura podróży, dla którego pracujemy; czasu realizacji imprezy, terminu wyjazdu, programu, obowiązków (czasem na całej trasie jest przewodnik lokalny, czasem to pilot wycieczek pełni jego funkcję), doświadczenia, świadczeń, które pilot ma zagwarantowane podczas wyjazdu i jeszcze wielu innych zmiennych. Pilot wycieczek krajowych, obsługując grupę szkolną, może zarobić ok. 150-200 zł, pilot w większym biurze podróży na trasach europejskich ok. 350-450 zł, pilot w dużym biurze podróży na imprezie egzotycznej ok. 450-600 zł a pilot grupy incetive nawet 600 zł i więcej za dzień pracy. Jednak temat jest bardzo delikatny a dokładna odpowiedź na pytanie po prostu niemożliwa.

Zawód: Pilot Wycieczek
Pobierz bezpłatny ebook
  • Jaki dokument określa wymagania i zadania pilota wycieczek?
  • Jakie wymagania ustawowe należy spełniać, aby móc wykonywać zadania pilota wycieczek?
  • Czy wymagania ustawowe to jedyne wymagania, które trzeba spełnić aby móc pracować jako pilot wycieczek?
  • Czy pilot wycieczek musi ukończyć kurs przygotowujący do pracy?
  • Czy pilot wycieczek musi znać język obcy?
  • Jakie są zadania pilota wycieczek?
  • Co to jest kwalifikacja rynkowa „Pilotowanie imprez turystycznych”?
  • Jaka forma zatrudnienia jest dostępna dla pilotów wycieczek?
  • Gdzie znajdę oferty pracy dla pilota wycieczek?
  • Gdzie jeszcze znajdę ciekawe informacje dotyczące zawodu pilota wycieczek?

Jak pilot wycieczek może taniej podróżować po świecie?

Jesteś pilotem wycieczek i często podróżujesz samolotami rejsowymi? Czy zbierasz mile, które można wymienić na bilety lotnicze?

 

Praca pilota wycieczek to nie jest łatwy kawałek chleba. Życie na walizkach, ciągłe zmiany, kontakt z roszczeniowym Klientem czy praca 24 godziny na dobę. Tak, jak każda profesja, zawód pilota wycieczek ma swoje blaski i cienie.

Programy lojalnościowe

Pilot wycieczek podróżując samolotami rejsowymi może zbierać punkty, zwane także milami. Wystarczy, że zarejestruje się w programie lojalnościowym danej linii lotniczej i przy rezerwacji biletu lub podczas odprawy biletowo-bagażowej poda numer „stałego klienta”. Wówczas punkty zostaną automatycznie naliczone na jego koncie.

Niektórzy przewoźnicy będący w jednym sojuszu lotniczym mają wspólnie programy, dzięki czemu punkty można zbierać latając różnymi liniami. Wspólnym programem Air France, KLM, Air Europa, Tarom i kilku innych linii lotniczych jest Flying Blue. Z kolei Lufthansa, Austrian Airlines, LOT i kilka innych przewoźników prowadzą program Miles-and-More.

Zbieranie mil

Otrzymamy je korzystając przede wszystkim z przelotów. Ich ilość zależy w większości od taryfy, w której został wystawiony bilet lotniczy. Uogólniając, czym tańszy bilet, tym mniej należnych mil. Na rejsach krajowych i krótkodystansowych przeważnie obowiązują stałe wartości przyznawanych punktów. Na rejsach długodystansowych mile, w większości, naliczane są według przyjętego ilorazu, np. 1,5 x odległość w milach pomiędzy portem wylotu i przylotu. Są też mile promocyjne, na przykład za zakup biletu na wybranej przez przewoźnika trasie.

Już wcześniej podkreślaliśmy, iż gromadzenie punktów jest w większości możliwe tylko podczas przelotów samolotami rejsowymi. W czarterach programy lojalnościowe raczej nie występują (oczywiście są wyjątki, np. niemiecki Condor). Niestety bywa też tak, że mile nie są naliczane w przypadku niektórych taryf rezerwacyjnych, np. grupowych…

Oprócz mil otrzymanych za przeloty możemy wspomóc się milami naliczanymi u partnerów programu lojalnościowego. Często są to wypożyczalnie samochodów, firmy telekomunikacyjne czy banki. W Polsce ciekawą propozycję ma mBank, który proponuje kartę kredytową Miles&More. Za każde 3 lub 5 złotych wydanych przy użyciu danego rodzaju karty otrzymujemy 1 milę. Zbierać mile możemy także posługują się kartą kredytową Diners Club (ta daje także możliwość wstępu do saloników biznesowych na lotniskach, co dla pilotów wycieczek może być ciekawą propozycją… Znamy pilotów, którzy przed długim lotem korzystają z takich saloników, ale w większości nie po to, aby jeść czy pić, ale po to, aby wziąć prysznic. O możliwościach, które daje karta Diners napiszemy wkrótce).

Wykorzystywania mil

Zgromadzone punkty można wymienić na nagrody. Są nimi, w większości, bilety lotnicze. Zawsze warto spojrzeć na promocje, bowiem zdarza się, że bilet wart 30 000 mil można dostać za 10 000. Warto tutaj podkreślić słowo „dostać” i od razu napisać, że „dostać” nie oznacza, że cały przelot będziemy mieć za darmo. Nagrodą jest sam bilet, lecz nie obejmuje on opłat lotniskowych czy lokalnych podatków. Czasem można się rozczarować, gdyż po zebraniu kilkudziesięciu tysięcy mil okazuje się, że ten sam bilet na stronie internetowej przewoźnika kosztuje prawie tyle, co nasz „bezpłatny”, lecz z doliczonymi dodatkowymi opłatami. Niektórzy mawiają, że mile warto wykorzystać tylko korzystając z promocji na dany kierunek i w sytuacji, gdy termin wylotu jest bliski (bowiem wówczas standardowa cena biletu w większości jest wysoka).

Dobrze jest też sprawdzić, czy mile można wykorzystać do podwyższenia klasy rezerwacji, z klasy ekonomicznej do biznesu (oczywiście podczas podróży prywatnej a nie służbowej 😉 Ceny biletów w klasie biznes często osiągają zawrotne wysokości, zatem może chociaż mile pozwolą nam poczuć ten luksus podróży bez konieczności płacenia za bilet kilku tysięcy złotych? Tutaj także są obwarowania i w większości nie ma możliwości up grade’u, gdy standardowy bilet kupiliśmy w najtańszej taryfie rezerwacyjnej. Niekiedy warto wydać więcej za bilet i wówczas skorzystać z podwyższenia klasy rezerwacji, bo i tak będzie się opłacać.

Pilot wycieczek to zawód, który wykonują ludzie ciekawi świata. Jeżeli tylko mamy możliwość wykorzystania naszej pracy do realizowania kolejnych podróżniczych marzeń, róbmy to 😉

Jakie wyróżniamy typy turystów? Z przymróżeniem oka

Typologia turystów. Monika Prylińska: Chciałabym się z Wami podzielić moją refleksją na temat typów klientów, z którymi miałam okazję pracować. Może komuś się przyda i pomoże w pracy.

 

1. TURYSTA HARPIA

Charakteryzuje się tym, że wykorzystuje swój czas z przewodnikiem co do sekundy (a nawet dłużej, jeśli przewodnik nie jest asertywny) i chce zobaczyć wszystko co się da, nie zważając na zakazy, normy, swoje możliwości percepcyjne i fizyczne. Przed przyjazdem, na etapie układania programu jest raczej milczący, pytania przewodnika kwituje ogólnikowymi odpowiedziami, w stylu: „chcę po prostu zwiedzić miasto”, za to rusza do natarcia od razu przy pierwszym osobistym spotkaniu. Prezentuje wtedy listę miejsc, które chce odwiedzić wraz z czasem na to przeznaczonym. Podczas wycieczki nie słucha przewodnika, bo wie lepiej, co gdzie się znajduje i gdzie konkretnie chce wykonać zdjęcie danego obiektu. Przewodnik potrzebny mu jest generalnie po to, żeby jak najszybciej doprowadził go przykładowo do kościoła św. Krzyża w Krakowie i pokazał sklepienie palmowe, o którym przeczytał przed przyjazdem do miasta i odznaczył jako warte zobaczenia. Nie interesuje go przy tym, że jest niedziela i jego wejście z ogromnym aparatem fotograficznym i statywem zakłóci spokój setki modlących się ludzi. Ładuje się bez żenady, cyka fotki, odznacza zabytek jako obejrzany i rzuca przewodnikowi następną komendę: „jedziemy na Kopiec Kraka – potrzebuję zrobić tam dwa zdjęcia – jedno z widokiem na Nową Hutę, drugie w stronę kamieniołomu, gdzie kręcona była Lista Schindlera, mamy na to 20 minut” Wyjaśnień, że jest mgła zakrywająca widok i cholerne błoto, które utrudni i znacznie wydłuży wejście na kopiec nie słucha. On „musi” zaliczyć kolejny punkt w wyznaczonym czasie. Taka karma…

 

2. TURYSTA MIMOZA

Wykazuje zero reakcji. Z taką samą miną przyjmuje informacje o II Wojnie Światowej, komunie czy specjałach kuchni polskiej. Na żarty nie reaguje, w czasie gdy opisuje się fasadę budynku przed nim, patrzy w dal i w ogóle nie wiadomo czy rejestruje czego dotyczy przekaz, na pytanie czy ma ochotę na przerwę, odpowiada ‚hmmm’…

 

3. TURYSTA TECHNOLOGICZNY

Podczas chodzenia bez przerwy używa telefonu albo komputera.
– Kochanie? Cześć, to ja, jestem w Polsce, w Krakowie. Nie wiesz, gdzie to jest? Już Ci wysyłam parametry przez google maps. Jak się nazywa ten zamek, Babel?
– Wawel
– A, Wawel. Kochanie, jesteś tam jeszcze? Fajnie tu jest, zaraz wyślę selfie z zamkiem. Przepraszam, jakie tu jest hasło do Internetu?
– Tutaj nie ma bezpłatnego dostępu do sieci, najbliżej w kawiarni, tam, gdzie te parasole.
– A, to chodźmy tam, muszę szybko coś wysłać
– A co z komnatami? Mamy rezerwację za 10 minut. Potem nie damy rady już wejść
– Czy tam się da robić filmy? Mam nowy aparat z fajną opcją. W czasie, gdy robi się film, można też cykać zdjęcia i od razu przesyłać na Instagram i FB.
– Niestety, tam w ogóle nie można robić zdjęć ani filmów
– W ogóle? To po co ludzie tam chodzą?

 

4. TURYSTA ZASTRASZONY

Pojawia się zawsze w grupie, idzie wśród innych, jak oświadczasz, że grupa ma 20 minut czasu wolnego na toaletę od razu się do ciebie przykleja i nie odpuszcza ani na chwilę, bo boi się zgubić. Jak uda się go przekonać, by chwilę został sam, nie rusza się ani na krok z miejsca zbiórki, bo jest przekonany, że nigdy go nie znajdzie o własnych siłach. Poza zwiedzaniem, jak już naprawdę musi coś zrobić bez obstawy, porusza się po mieście taksówką od punktu A do punktu B, ewentualnie robi rundkę melexem słuchając nagrania o zabytkach. Jada tylko w hotelowej restauracji, kupuje pamiątki tylko w hotelowym sklepiku, uczestniczy we wszystkich wycieczkach fakultatywnych, które zapewniają mu nieprzerwaną opiekę w jego języku. W czasie zwiedzania często dzwoni do domu, by przekonać się, czy wszystkie alarmy działają, a firma ochroniarska sprawdza na bieżąco monitoring. Wyjeżdża z Krakowa z przekonaniem, że polskim daniem regionalnym jest stek, monetą USD, a wszyscy Polacy mieszkają w kamienicach przy Rynku.

 

5. TURYSTA PACJENT

Przyjechał zwiedzać, bo coś się dzieje z jego życiem i wydaje mu się, że fizyczne oddalenie się od domu w czymś mu dopomoże. Słucha przewodnika tylko po to, by odnieść treść jego wypowiedzi do swojej sytuacji osobistej. Ten typ dzieli się na rozmaite podtypy, ale mnie najczęściej zdarzają się rozwodnicy. Przykładowo:
– Kobieta w ortodoksyjnej rodzinie żydowskiej zajmowała się domem, często też zarabiała na utrzymanie rodziny
– No właśnie, a moja żona zawsze powtarzała, że pogodzenie kariery i domu jest niemożliwe i wiecznie miała do mnie pretensje, że nie ma czasu dla siebie
– Helena Rubinstain twierdziła, że nie ma brzydkich kobiet, są tylko zaniedbane
– Z tym to się nie zgodzę. Są piękne kobiety i inne nigdy im nie dorównają. Moja żona jest piękna. Co z tego, jak już nie jest moją żoną…
Zmiana tematu nie przynosi wielu zmian, każde zdanie przewodnika może być wykorzystane do interakcji z samym sobą
– W czasie okupacji na Wawelu mieszkał Generalny Gubernator Hans Frank
– A czy on miał rodzinę?
– Tak, początkowo mieszkał z żoną i piątką dzieci, w późniejszym okresie został tylko z najstarszym synem
– Widzi Pani? Nawet jego żona zostawiła. Miał pieniądze, władze…. Czego te kobiety chcą więcej?

 

6. TURYSTA SKNERA

Jest w Polsce tydzień, ale nie wymienia pieniędzy na złotówki, bo ma wszystko z góry opłacone. Na uwagi, że dobrze byłoby wymienić chociaż 10 USD, żeby mieć drobne na toaletę czy kawę, bo nie zawsze można płacić kartą, nie reaguje.
Typowy dialog z takim osobnikiem wygląda następująco:
– Proszę Państwa, spotkajmy się w tym samym miejscu za 20 minut, toaleta znajduje się na dole, sklepik z przekąskami i kawą przed Państwem. Jak wspomniałam w autokarze, toaleta na terenie muzeum jest płatna 1,5 PLN
– Czy można płacić kartą kredytową?
– Nie, ale tutaj wyjątkowo akceptują też EUR i USD. Proszę jednak pamiętać, że kurs jest gorszy niż w kantorach i resztę dostaną Państwo w złotówkach
– To skandal, ja mam tylko banknoty 100 dolarowe, jak rozmienię, to co mam potem zrobić z taką ilością tego, jak to się nazywa?
– Złote
– No właśnie. Jak to jest możliwe, że nie można płacić „prawdziwymi” pieniędzmi?
Na tym etapie najczęściej ktoś z grupy proponuje, że zafunduje osobnikowi toaletę
Przerwa po zwiedzaniu, w programie nie było obiadu, zatrzymujemy się więc w miejscu, gdzie znajduje się sporo barów i restauracji, żeby każdy znalazł coś dla siebie. Grupa rozchodzi się jeść, osobnik zostaje.
– Czy mogę jeszcze w czymś pomóc?
– Zrobiłem sobie w hotelu kanapki (czytaj wyniosłem ze śniadania w Sheratonie), gdzie mogę je zjeść?
– Może Pan usiąść na ławeczce, na przykład tutaj.
– Ale jest zimno, chciałbym wejść do jakiejś restauracji
– Bardzo mi przykro, ale w restauracjach nie można spożywać własnych posiłków, trzeba coś zamówić
– A za wodę też się płaci?
– Wodę z kranu dostanie Pan za darmo, ale i tak nie może Pan jeść swoich kanapek
– To oburzające. Nie po to zrobiłem kanapki, żeby teraz głodować!

 

7. TURYSTA NIEWIERNY TOMASZ

Przed przyjazdem, w czasie wizyty i po niej ma takie samo podejście do Polski i Polaków. Twierdzi przykładowo, że wszyscy Polacy byli, są i będą antysemitami i nawet wizyta w JCC czy osobiste spotkanie z polskimi Sprawiedliwymi Wśród Narodów Świata nie zmienia przyjętych założeń. Boi się, że go napadną i okradną, zostawia więc biżuterię i dokumenty w hotelu, a po mieście chodzi z plecakiem założonym na brzuchu i pieniędzmi w skarpetce. Przywozi ze sobą długopisy i cukierki do rozdawania biednym polskim dzieciom na ulicy, a w skrajnym przypadku jedzenie w proszku i tabletki do uzdatniania wody, żeby przypadkiem nie zarazić się od miejscowych jakimś syfem. Gatunek na wymarciu, ale jeszcze czasami się zdarza…

 

8. TURYSTA Z INNEJ BAJKI

Osoba z innego kręgu kulturowego, który stwarza, że moja praca nabiera barw, a rzeczy oczywiste przestają takimi być. I dobrze, oczy się otwierają, a rozum wychodzi ze sztywnych ram 🙂
– Główna scena przedstawiona na ołtarzu to Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny
– A kto to był, ta Maria?
– Matka Boga
– Ale jakiego Boga?
– Kto to był ten Renesans, że tyle zrobił w Krakowie?
– Czy wszyscy Żydzi noszą takie pasiaste stroje na co dzień?
– Czy uczestniczyła Pani kiedyś w koronacji na Wawelu?
– Czy Schindler miał emaila?

 

9. TURYSTA NORMALNY

Przyjeżdża w dane miejsce, bo właśnie tam chciał się znaleźć, jest zainteresowany tym, co ogląda. Ma czas na spokojny spacer, rozmowy, kawę, zdjęcia, toaletę. Traktuje przewodnika jak przewodnika, sprawia, że wracam z pracy naładowana pozytywną energią

 

10. TURYSTA PRZYJACIEL

Poznany przez przypadek w pracy, staje się nagle bardzo ważną osobą, utrzymuje kontakt przez lata, przysyła kartki świąteczne, wraca do Polski wielokrotnie i zaprasza w odwiedziny do siebie, staje się przyjacielem rodziny, powiernikiem, odbiera na tych samych falach, jest najlepszym ambasadorem Polski – opowiada o niej przez pryzmat swoich doświadczeń i emocji. Z czasem ta jedna osoba sprawia, że, za pomocą poczty pantoflowej, na przyjazd decydują się dziesiątki innych. Nawet tacy, którzy nigdy nie rozważali znalezienia się w naszym kraju.

 

Brzmi znajomo? Pewnie wielu z nas właśnie przypomniało sobie takich turystów. Spodobała Wam się typologia opracowana przez Monikę? Udostępniajcie 🙂

Jak poprowadzić dobre spotkanie informacyjne?

Rezydent turystyczny informuje i sprzedaje. Zobacz, jak zrobić to umiejętnie.

Prowadzenie spotkań informacyjnych to jeden z ważniejszych obowiązków rezydenta biura podróży. Po przylocie turystów na kierunek wakacyjny, kiedy na lotnisku rezydent wita się z klientami, ma ograniczony czas na przekazanie ważnych informacji. Dlaczego? Bowiem zdarza się, że za chwilę ląduje kolejny samolot i trzeba odebrać kolejnych turystów ale przede wszystkim rezydenci biorą pod uwagę percepcję klientów: ludzie mogą być zmęczeni podróżą, poddenerwowani wyjazdem. W większości chcą szybko dojechać do hotelu, rozpakować i dopiero wówczas czują, że rozpoczęli swój urlop. Dlatego przy powitaniu grupy rezydent przekazuje najistotniejsze informacje. Te dotyczące transferu, zakwaterowania, posiłków i zaprasza na spotkanie informacyjne. Dopiero wówczas będzie czas i sposobność, aby przedstawić więcej szczegółów dotyczących pobytu turystów w danym miejscu wakacyjnym.

Kiedy rezydent turystyczny powinien zorganizować spotkanie?

Jak to w turystyce bywa, na wiele pytań nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Tak też jest tym razem. Można powiedzieć: to zależy i to od wielu czynników (np. ilości hoteli, jaką rezydent ma do odwiedzenia; liczby klientów, którzy są tam zakwaterowani; możliwości dojazdu; „problematycznością” hotelu itd.).

Jeżeli Klienci przyjeżdżają przed południem to można pokusić się o zorganizowanie spotkania informacyjnego tego samego dnia po południu. Nie zawsze jest to dobra opcja, bowiem praktyka pokazuje, iż wielokrotnie klienci przyjdą, posłuchają i… pójdą. Zapytani o chęć zarezerwowania lokalnych wycieczek odpowiedzą, iż dzisiaj są zbyt zmęczeni podróżą aby decydować się na cokolwiek. Zatem jeżeli jest możliwość zorganizowania spotkania kolejnego dnia to pomyślmy o tym (podkreślamy słowo „możliwość”, bowiem czasem jej nie ma, gdy rezydent musi przeprowadzić spotkania w 15 hotelach. Wówczas jeden dzień może nie wystarczyć i spotkania trzeba rozłożyć na dwa, w tym ten „przylotowy”). Czasem, szczególnie gdy hotel jest „problematyczny”, spotkanie należy zorganizować jak najszybciej, bowiem od razu można podjąć działania w kwestiach zgłaszanych przez Klientów.

Radą życzeniową jest także rekomendowana godzina spotkania. Najlepiej, aby Klienci byli w hotelu, zatem jest to pora śniadaniowa i tuż po śniadaniu lub pora tuż przed obiadokolacją (ważne! Organizując spotkanie przed posiłkiem rezydent musi liczyć się z tym, iż gdy wybije godzina rozpoczęcia posiłku, ludzie wstaną i pójdą do restauracji ;). A dlaczego jest to rada życzeniowa? Bowiem można się do niej zastosować tylko w sytuacji, gdy rezydent ma pod opieką 2-3 hotele.

Zdarza się, że rezydenci prowadzą spotkania już w autokarze. Jeżeli transfer do hoteli trwa dłuższy czas i rezydent towarzyszy klientom to może tę podróż wykorzystać na przekazanie informacji. Wówczas spotkanie w hotelu może być krótsze i koncentrować się na kwestiach bezpośrednio związanych z danym miejscem zakwaterowania klientów. Ważne, aby na samym początku nie przeciążać turystów informacjami, ze względu na kwestie, które opisaliśmy na samym początku (zmęczenie, rozkojarzenie itp.).

 

Jak kiedyś wyglądały spotkania prowadzone przez rezydenta turystycznego?

Cofnijmy się do czasów, kiedy zawód rezydenta turystycznego jeszcze nie istniał a jego aktualne zadania wykonywał pilot wycieczki, który opiekował się grupą imprezy pobytowej. Co należało do jego obowiązków? Przytoczmy fragment książki „Organizacja i technika obsługi wycieczek zagranicznych” autorstwa Andrzeja Lipskiego (Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 1977):

„ Możliwie najszybciej po przybyciu, jednak nie przed zakwaterowaniem i pierwszym posiłkiem, należy odbyć zebranie informacyjne z grupą, na którym winno poruszyć się następujące zagadnienia:

  • informacja turystyczna w okolicy,
  • regulamin hotelowy i możliwość korzystania z urządzeń rozrywkowych /klub, telewizja, kino/ i usług /lekarz, fryzjer, prasowaczka/,
  • godziny posiłków, możliwość stosowania diety, miejsca przy stolikach,
  • program pobytu z terminami wycieczek oraz ewentualne zmiany w programie,
  • omówienie możliwości dodatkowych wycieczek za odpłatnością uczestników,
  • informacja o cenach usług pocztowych i komunikacyjnych, owoców, napoi,
  • ustalenie trybu wnoszenia uwag i reklamacji /do pilota/.

Po zebraniu informacyjnym, którego czas trwania nie powinien przekroczyć jednej godziny, należy codziennie /najlepiej przy kolacji/ przypominać uczestnikom program dnia następnego.

Wypłata kieszonkowego może nastąpić przed zebraniem informacyjnym, jeśli pilot posiada gotówkę na wypłaty, lub też przed południem w dniu następnym, jeśli posiada czek do realizacji w banki. Niedopuszczalne jest przekładanie wypłaty na dni następne”.

No i tak to wyglądało kiedyś 😉 Przyznajcie, że szczególnie ciekawy jest ostatni fragment…

 

Jak teraz rezydent turystyczny prowadzi spotkanie informacyjne?

Spotkanie informacyjne powinno przede wszystkim posiadać strukturę, czyli składać się z jasno określonych części. Rezydent turystyczny znając strukturę spotkania dokładnie pamięta, co powinien przekazać klientom. Pomaga także turystom, gdyż dzięki strukturze informacje tworzą spójną całość. Jedno wynika z drugiego, dzięki temu łatwiej się słucha i bardziej zapamiętuje.

Powitanie i przedstawienie części spotkania

Rezydent powinien rozpocząć od powitania grupy w imieniu touroperatora i swoim, a następnie powiedzieć, o czym będzie spotkanie i ile czasu potrwa. Turyści przychodząc na spotkanie mają przygotowane pytania i chcą je zadać. Rezydenci w dużej mierze je znają (bowiem na podstawie doświadczenia wiemy, co klienta interesuje najbardziej), zatem odpowiedzi zawarte są w treści spotkania informacyjnego. Jednak tego turysta nie wie, zatem na początku spotkania należy powiedzieć, o czym rezydent będzie mówić. Wówczas klient jest spokojniejszy, iż uzyska odpowiedź na nurtujące go kwestie. Ważne jest także podkreślenie, ile spotkanie będzie trwało.

 

Cześć organizacyjna

  • Informacje na temat hotelu – warto, aby rezydent zaczął spotkanie od tego, co dla klienta najważniejsze. A najważniejsze jest to, z czego turysta może skorzystać w ramach oferty, którą wykupił. Rezydent powinien opowiedzieć o godzinach posiłków, infrastrukturze hotelu, udogodnieniach i atrakcjach, z których można korzystać (animacje, SPA, korty tenisowe…).
  • Informacje na temat opieki biura – klienci muszą czuć, iż są pod opieką rezydenta. Muszą wiedzieć, w jaki sposób można się z nim skontaktować. Rezydent informuje o tablicy informacyjnej, książce hotelowej, dyżurach i telefonie kontaktowym.
  • Informacje na temat ubezpieczenia – to trudny temat, ale bardzo istotny. Rezydent powinien poinformować, w jaki sposób skorzystać z ubezpieczenia, gdyby była taka potrzeba. Najważniejsze w tym temacie jest: nie straszyć! Czyli nie mówić: „w razie wypadku…”. Ludzie są na wakacjach, rezydent nie powinien epatować nieszczęściem 😉 Schemat postępowania należy przedstawić w sposób neutralny.
  • Informacje na temat okolicy – są turyści, którzy przez 2 tygodnie nie wyjdą z hotelu; są też tacy, którzy będą po chwili poznać okolicę. Warto, aby rezydent poinformował, jak dojść na plażę, gdzie znajdują się sklepy, czy w okolicy są dodatkowe atrakcje (np. plac zabaw dla dzieci czy ciekawy obiekt). Jeżeli w pobliżu znajduje się jakieś miejsce szczególnie warte odwiedzenia, lecz najlepiej tam udać się lokalnym transportem, to warto klientom wytłumaczyć, gdzie znajduje się przystanek, ile kosztuje bilet itd.

Część prezentacyjna

  • Informacje na temat organizacji wycieczek lokalnych – rezydent informuje, kto jest organizatorem wycieczek, kiedy można się zapisać, w jakiej walucie dokonujemy płatności, czy i jak można zamówić posiłki zastępcze (np. early breakfast, breakfast/lunch box, cold plate), kto prowadzi wycieczki i jak oznaczony jest autokar, którym turyści będą podróżować.
  • Prezentacja wycieczek lokalnych – rezydent przedstawia ofertę wycieczek, które – w większości – organizowane są przez lokalnego kontrahenta touroperatora, dla którego pracuje rezydent. Opisy wycieczek powinny być krótkie i odpowiadać na pytania. Dokąd jedziemy, co tam zobaczymy/przeżyjemy/doświadczymy, ile to potrwa? W przypadku szerokiej gamy wycieczek można sprecyzować, dla kogo dana wycieczka jest przeznaczona (np. dla osób aktywnych, rodzin z dziećmi itp.). Z jednej strony ułatwia to klientowi wybór wycieczki dopasowanej do jego potrzeb, z drugiej zawęża grono odbiorców. Podczas prezentowania wycieczek rezydent może używać materiałów wzmacniających przekaz. To może być fragment muzyki (np. opowiadając o wieczorze greckim można puścić fragment Zorby) czy rekwizyt (lokalny produkt, np. wyrób z drzewa oliwnego). Oczywiście materiały muszą być dopasowane do specyfiki wycieczki, o której rezydent opowiada i możliwości techniczno-logistycznych użycia poszczególnych materiałów.
  • Informacja na temat wynajęcia samochodu – o ile na danym kierunku wakacyjnym jest taka opcja. Rezydent informuje, z którą wypożyczalnią biuro współpracuje i w jaki sposób wypożyczane są auta.

Pytania i odpowiedzi

Na zakończenie całego spotkania rezydent powinien dopytać, czy wszystkie przedstawione wiadomości są jasne i klarowne, czy klienci chcieliby się jeszcze czegoś dowiedzieć?

Bywa, że rezydent musi za chwilę jechać do kolejnego hotelu. Wówczas można poprosić, iż gdyby były pytania to jest możliwość aby je zadać już podczas indywidualnej rozmowy po spotkaniu, kiedy rezydent jeszcze na chwilę zostaje w hotelu aby zapisać osoby na wycieczki i indywidualnie porozmawiać wyjaśniając kwestie nurtujące klientów.

 

Oczywiście schemat spotkania informacyjnego może się zmieniać, w zależności od potrzeb. Każdy kierunek wakacyjny i każdy hotel jest inny. Informacje, ich strukturę i metody prowadzenia spotkania należy dopasować do okoliczności. Zatem jak widzicie, wszystko zależy od… I można stwierdzić, iż tym charakteryzuje się praca rezydenta turystycznego. Mamy schematy, mamy standardy. Jednak są one bardziej wskazówką do postępowania a niżeli literalnie przestrzeganą zasadą.

#iguru_button_680b3d2a7487d .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a7487d .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a7487d .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_680b3d2a7487d .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }#iguru_button_680b3d2a79f9c .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a79f9c .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a79f9c .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_680b3d2a79f9c .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }#iguru_button_680b3d2a7d52f .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a7d52f .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a7d52f .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_680b3d2a7d52f .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }#iguru_button_680b3d2a7f2c7 .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a7f2c7 .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a7f2c7 .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_680b3d2a7f2c7 .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }#iguru_button_680b3d2a84938 .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a84938 .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_680b3d2a84938 .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_680b3d2a84938 .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }