Wspierają turytykę polską i zagraniczną. Promują miasta, regiony lub kraje. Dążą do doskonalenia jakości obsługi w turystyce. Lobbują za regulacjami, które będą korzystne dla branży. To organizacje i stowarzyszenia turystyczne. Poznaj je!

 

Poniżej znajdziesz opis wybranych organizacji i stowarzyszeń oraz wybrane działania, które prowadzą.

 

Polska Organizacja Turystyczna (POT)

Sobota rano, jeszcze cały weekend przed Tobą, co by tu robić, gdzie pojechać? Jeżeli masz duszę podróżnika, to już Cię nosi. Co robisz? Googlasz, wchodzisz na youtube i szukasz inspiracji. Znajdujesz blogi i vlogi, na których ich autorzy pokazują swoje podróże. Ty też chcesz tam być! To co? Jedziesz? Jasne, że tak.

Skoro blogerzy i vlogerzy, instagramerzy, influencerzy mają taki duży wpływ na nasze decyzje, to warto to wykorzystać. I tego samego zdania była Polska Organizacja Turystyczna, która stworzyła konkurs Turystyczne Mistrzostwa Blogerów. Do konkursu zgłaszają się blogerzy i vlogerzy, którzy pokazują internautom Polskę. Monika i Bartosz Krakowscy prowadzą bloga “No to trampki” i pokazują Mazowsze, Anna i Łukasz Piernikarczyk są ze Śląska i prowadzą bloga “Polskie Szlaki” czy Magdalena Majchrzak z Zachodniopomorskiego tworzy bloga “Wypisz Wymaluj Podróż”. A Polskiej Organizacji Turystycznej właśnie na tym zależy, bowiem głównym celem tej organizacji jest promocja naszego kraju.

Głównym zadaniem Polskiej Organizacji Turystycznej jest promocja Polski w kraju i na świecie. Chodzi o to, aby Polacy zwiedzali swój kraj oraz aby obcokrajowcy przyjeżdżali do nas. Dlatego też POT reprezentuje Polskę na zagranicznych targach turystycznych, a na świecie działają przedstawicielstwa, tzw. zagraniczne ośrodki POT, które organizują lokalne działania mające na celu zainteresowanie Polską Brytyjczyków, Amerykanów czy Chińczyków.

Ostatnio POT zrobił super kampanię wizerunkową na 14 rynkach zagranicznych, tj. w Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii, Czechach, a także w wybranych stanach USA (Nowy Jork, New Jersey, Illinois, Floryda, Kalifornia). Kampania była obecna na m.in. YouTube i Facebooku. Na nagraniu ludzie właśnie z tych krajów, które wymieniłem, oglądali zdjęcia pokazujące różne atrakcje turystyczne Polski, nie znając ich wcześniej, zatem nie wiedząc, gdzie się znajdują. Ich zadaniem było zgadnąć, jaki to kraj. Wiele osób z zagranicy po prostu nie jest świadoma tego, jak piękna jest Polska. Widząc piękne plaże myślimy, że to Grecja czy Hiszpania. Zabytki mogą kojarzyć się z Rzymem lub Paryżem. Jakie było zaskoczenie wielu z tych ludzi, jak okazało się, że to, co oglądają, jest w Polsce. Hasłem przewodnim tej kampanii było “Poland. More than you expected”. Trafione w 10!

Co jeszcze robi Polska Organizacja Turystyczna? Organizuje imprezy studyjne dla zagranicznych i krajowych dziennikarzy, zagranicznych touroperatorów i VIP-ów. Proste – jak zaprosisz np. Zagranicznych dziennikarzy do Polski, pokażesz im nasz kraj, to oni później wrócą do siebie, napiszą artykuły o Polsce, zainspirują swoich czytelników a Ci, poszukując pomysłu na wyjazd, przyjadą do Polski. Podobnie z touroperatorami – jak zobaczą, jakie możliwości daje Polska, opracowując programy imprez, uwzględnią w nich nasz kraj. To przecież oczywiste, że jak już gdzieś byłeś, widziałeś na własne oczy to potem łatwiej Ci o tym opowiadać klientom, no i właśnie na tym zależy POT.

Polska Organizacja Turystyczna mocno działa w internecie. Prowadzi narodowy portal turystyczny. W 24 językach! Zerknijcie na polska.travel. Mocno promuje nasz kraj w mediach społecznościowych. Rozwija turystykę biznesową i zdrowotną. POT pracuje też nad rozbudową i unowocześnieniem Polskiego Systemu Informacji Turystycznej (PSIT). I to tylko niektóre z działań, które podejmuje aby promować nasz kraj.

ROTy i LOTy

ROT to Regionalna Organizacja Turystyczna a LOT to Lokalna Organizacja Turystyczna. Tak, jak POT działa na całym świecie, tak ROTy i LOTy działają regionalnie i lokalnie.

ROTy i LOTy skupiają lokalne władze oraz podmioty działające w branży turystycznej. O co chodzi? W jedności siła. Jeżeli mamy coś osiągnąć to łatwiej działać razem i promować dany region czy lokalne atrakcje razem. Dlatego ROTy i LOTy to takie fora współpracy samorządów terytorialnych, zawodowych organizacji branżowych i podmiotów gospodarczych działających w turystyce. Tworzy się w celu zapewnienia profesjonalnej promocji turystycznej regionu. Ich zadaniem jest m.in. skoordynowanie działań promocyjnych w województwie, stworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej, promocja walorów turystycznych regionu w kraju i za granicą, doskonalenie kadr dla potrzeb turystyki, prowadzenie badań i analiz marketingowych w dziedzinie turystyki.

W Polsce may 16 ROTów, czyli tyle ile województw, a te 16 ROTów tworzy Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych. I znowu chodzi o to, aby te ROTy nie działały oddzielnie, tylko aby ich działania miały jakąś spójność, aby były skoordynowane. Stąd też pomysł, aby powołać Forum. Oczywiście, każdy z tych ROTów działa sobie sam, wykonuje swoją pracę i promuje dany region, ale mimo wszystko celem Forum jest wymiana doświadczeń, wspólne działania na rzecz rozwoju turystyki czy integracja środowiska osób zainteresowanych rozwojem turystyki.

organizacje turystyczne

Organizacje turystyczne działają dla dobra branży turystycznej.

Polska Izba Turystyki (PIT)

Wyobraź sobie – w Polsce mamy setki biur podróży, mnóstwo hoteli oraz wiele innych firm, które działają w turystyce. Nagle rządzący wprowadzają zmiany w prawie. Branża się oburza. Głos jednej osoby czy firmy może zostać nie usłyszany, ale już głos 50, 100 czy 150 firm bez echa nie przejdzie. No i właśnie po to powstają organizacje branżowe i taką organizacją samorządu gospodarczego jest Polska Izba Turystyki. Co to znaczy samorządu gospodarczego? To znaczy, że nie jest to organizacja rządowa a pozarządowa, która skupia różne podmioty działające w turystyce, np. biura podróży, przewoźników, hotelarzy.

Do podstawowych zadań izby należy reprezentowanie interesów gospodarczych swoich członków, działanie na rzecz interesów branży turystycznej, promowanie podnoszenia jakości usług turystycznych; obrona godności, praw i interesów gospodarczych swoich członków czy kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej.

Jeżeli minister lub inny przedstawiciel władzy miałby się spotykać z każdym z przedsiębiorców z osobna, no czasu by nie starczyło. Zatem lepiej, gdyby był ktoś, kto reprezentuje większą grupę ludzi. I właśnie od tego są organizacja branżowe, takie jak Polska Izba Turystyki.

Oprócz PIT, w Polsce mamy też ITRP, czyli Izbę Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej, która w swoich zadaniach statutowych jest mocno zbliżona do PIT. Zatem po co dwie izby? Organizacji może być wiele. Czasem jedni ludzie lepiej dogadują się z drugimi, czasem jednym nie po drodze z drugimi i szukają trzecich. Zatem możemy mieć wiele organizacji, których celem jest dokładnie to samo.

 

Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajozwacze (PTTK)

4 litery – PTTK. To akronim, czyli słowo utworzone przez skrócenie dwóch lub więcej słów. W tym przypadku tymi słowami jest Polskie Towarzystwo Turystyczno- Krajoznawcze. PTTK rozwija i upowszechnia krajoznawstwo i turystykę kwalifikowaną we wszystkich jej formach. Najbardziej popularne dyscypliny turystyki kwalifikowanej to turystyka: górska, piesza, kajakowa, żeglarska, kolarska, motorowa i narciarska.

Towarzystwo stworzyło i upowszechnia system odznak turystyki kwalifikowanej służący rozwojowi zainteresowania różnymi formami turystyki i krajoznawstwa.

Popularyzuje też wiedzę o najbardziej atrakcyjnych turystycznie regionach Polski oraz promuje w kraju i zagranicą polski produkt turystyczny – turystykę aktywną.

Bardzo ważnym zadaniem PTTK jest wyznaczanie, znakowanie i konserwacja szlaków turystycznych. Przez najatrakcyjniejsze tereny w Polsce przebiega prawie 70 tysięcy kilometrów wyznakowanych przez PTTK szlaków: pieszych nizinnych i górskich, rowerowych, konnych, narciarskich, kajakowych i innych.

PTTK dysponuje obiektami turystycznymi, w których znajduje się około 20 tysięcy miejsc noclegowych. Są to domy turysty, schroniska górskie, stanice i ośrodki turystyki wodnej, ośrodki campingowe i zajazdy o zróżnicowanym standardzie.

Do PTTK należy blisko 68 tysięcy członków, zrzeszonych w 291 oddziałach, składających się z prawie 1800 kół i klubów. W 2015 PTTK zorganizowało prawie 20 tysięcy wycieczek i imprez plenerowych, w których wzięło udział 570 tysięcy osób.

W ramach działalności PTTK organizowane są konkursy krasomówcze, mające na celu zwiększenie zainteresowania historią i atrakcjami turystycznymi różnych regionów Polski, a jednocześnie propagujące krasomówstwo. Finały konkursów krasomówczych przewodników i młodzieży szkół ponadgimnazjalnych odbywają się na zamku w Golubiu-Dobrzyniu.

organizacje turystyczne

Ludzie z całego świata dyskutują nad rozwojem turystyki.

Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych (UNWTO)

Skoro już znasz wybrane polskie organizacje turystyczne, to pora ruszyć za granicę, a dokładniej do Hiszpanii, do stolicy tego kraju – Madrytu. Bowiem właśnie tak znajduje się siedziba Światowej Organizacji Turystyki Narodów Zjednoczonych (ang. United Nations World Tourism Organization – UNWTO). To organizacja wyspecjalizowana ONZ, czyli Organizacji Narodów Zjednoczonych.  Zajmuje się kwestiami związanymi z turystyką, m.in. opracowuje statystki dotyczące podróżowania ludzi po świecie.

Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących sektor prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne. Polska jest członkiem Światowej Organizacji Turystyki od roku 1975, tj. od daty jej powstania, jako jedno z państw-założycieli ONZ.

UNWTO odgrywa ważną rolę w promowaniu rozwoju odpowiedzialnej, zrównoważonej i uniwersalnie dostępnej turystyki, poświęcając szczególną uwagę interesom krajów rozwijających się. UNWTO dba o m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki, wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju, promocję i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy.

I to właśnie z inicjatywny UNWTO dzień 27 września został ustanowiony jako Światowy Dzień Turystyki, na pamiątkę przyjęcia statutu Organizacji, co nastąpiło 27 września 1970 roku.

 

World Federation of Tourist Guide Associations (WFTGA) i European Federation of Tourist Guide Associations (FEG)

Przewodnicy turystyczni także mają swoje organizacje, do których mogą należeć. Są to World Federation of Tourist Guide Associations i European Federation of Tourist Guide Associations, czyli Światowa i Europejska Federacja Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych.

Obie zrzeszają stowarzyszenia a nie indywidualnych członków. Tzn. w danym kraju są stowarzyszenia przewodników turystycznych, np. W Polsce mamy wiele stowarzyszeń, które zrzeszają przewodników, np. Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych w Krakowie czy Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych Złota Kaczka w Warszawie. Takie stowarzyszenia mogą stać się członkami WFTGA i FEG. I znowu chodzi o to, aby członkiem takiej federacji było stowarzyszenie, które reprezentuje kilkudziesięciu lub kilkuset przewodników a nie indywidualny przewodnik.

Zatem idzie to tak: na dole mamy pojedynczego przewodnika, ten należy do jakiegoś lokalnego stowarzyszenia, to stowarzyszenie może należeć do jakiej organizacji krajowej a dopiero taka organizacja krajowa należy do organizacji światowej. To tak z grubsza.

Co robią federacje przewodnickie? Ich celem jest przede wszystkim nawiązywanie współpracy ze stowarzyszeniami z różnych krajów; reprezentowanie na całym świecie profesjonalnych przewodników turystycznych, promowanie i ochrona ich interesów; budowanie wizerunku profesji przewodnika turystycznego i rekomendowanie korzystania z usług przewodników-profesjonalistów; promowanie uniwersalnych zasad etyki i dobrych praktyk w zawodzie przewodnika turystycznego; rozwijanie programu szkoleniowego dla przewodników turystycznych, zwiększanie jakości usług przewodnickich poprzez edukację i szkolenia; umożliwienie wymiany uwag, rad, wskazówek i doświadczeń pomiędzy przewodnikami turystycznymi zrzeszonymi w Federacji.

I to właśnie dzień powstania WFTGA, czyli 21.02.1990, stał się Międzynarodowym Dniem Przewodnika Turystycznego. Z tej okazji, co roku, na całym świecie, organizowane są bezpłatne spacery z przewodnikiem turystycznym, mające na celu promocję zawodu oraz danie czegoś lokalnej społeczności.

WFTGA i FEG organizują także szkolenia, podczas których uczą słuchaczy standardów przewodnictwa turystycznego, które te federacje opracowały, na podstawie doświadczenia przewodników z całego świata.