Zobacz, gdzie i jak szukać pracy w turystyce?

Turystyka to możliwość pracy w Polsce, jak i różnych zakątkach świata. To praca, która jest trudna i odpowiedzialna, jednak daje mnóstwo satysfakcji.

 

Gdzie znajdę oferty pracy w turystyce?

Oferty pracy w turystyce, zarówno dla pilota wycieczek, rezydenta turystycznego czy stacjonarnego pracownika biura podróży dostępne są:

  • bezpośrednio w biurach podróży – na ich stronach internetowych czy fanpage’ach, np.

https://eximtours.pl/kariera

https://kariera.tui.pl/

https://kariera.itaka.pl/

https://rainbowtours.dolaczdonas.pl/praca

  • na portalach i forach branżowych,
  • w serwisach branżowych z ofertami pracy, np.
    https://praca.kadryturystyki.pl (możesz się zarejestrować i ustawić powiadomienia o nowych ofertach pracy)

 

Kogo biura podróży zatrudniają?

Biura podróży zatrudniają m.in.:

Pracowników stacjonarnych:

  • prezenterów oferty turystycznej, doradców wakacyjnych, konsultantów – osoby, które prezentują i sprzedają wycieczki i wczasy; służą pomocą i odpowiadają na wiele pytań turystów;
  • oraz szereg innych osób, np. menedżerów produktu, specjalistów ds. e-commerce, koordynatorów kadry itd. (zależy to m.in. od rodzaju, wielkości, specyfiki biura).

Pracowników niestacjonarnych:

  • pilotów wycieczek – osoby, które pilotują wycieczki objazdowe; czuwają na realizacją świadczeń, opiekują się turystami, udzielają informacji krajoznawczych;
  • rezydentów turystycznych – osoby, które spędzają kilka lub kilkanaście tygodni na tzw. destynacji, czyli kierunku wakacyjnym i tam opiekują się turystami; odbierają ich z lotniska, prowadzą spotkania informacyjne, są na dyżurach hotelowych, pomagają w sytuacjach nagłych i awaryjnych

Możesz pracować u organizatora turystyki lub agenta turystycznego (zobacz różnicę). Agent będzie w większości zatrudniać osoby do sprzedaży oferty turystycznej, czyli prezenterów, doradców czy konsultantów. Organizator turystyki co do zasady będzie miał większe spektrum stanowisk: od menedżera produktu, poprzez dział marketingu, pilotażu czy informatyczny, na dziale reklamacji kończąc.

 

Jakie są najczęstsze formy zatrudnienia w turystyce?

To, jaką umowę zaproponuje biuro, zależy od indywidualnych ustaleń z przyszłym pracownikiem. O ile stacjonarni pracownicy biur podróży często mają umowę o pracę, to pilotów wycieczek i rezydentów turystycznych najczęściej zatrudnia się na umowę zlecenie lub rozlicza się ich wygrodzenie na postawie faktur, które wystawiają.

Pracownik biura podróży może liczyć na wynagrodzenie podstawowe oraz prowizyjne. Prowizja wynika ze sprzedaży ofert turystycznych. Stawka prowizji różni się w zależności od organizatora wyjazdów, typu wyjazdu (np. wycieczka autokarowa lub lotnicza), terminu itd. (zmiennych jest wiele).

Pracownicy biur podróży mogą także brać udział w tzw. study tour’ach, czyli wyjazdach mających na celu poznanie kierunku wakacyjnego, bazy hotelowej czy wycieczek fakultatywnych. Takie wyjazdy najczęściej są bezpłatne lub w bardzo atrakcyjnej cenie.

Pilot wycieczek i rezydent turystyczny w większości będzie zatrudniony na umowę zlecenie lub będzie współpracować z biurem podróży jako firma, prowadząc działalność gospodarcza i wystawiając faktury. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie Jaka umowa dla pilota wycieczek?

 

Teraz już wiesz więcej na temat tego, jak szukać pracy w turystyce. Powodzenia!