by Trenerzy Kadr Turystyki

Jak zostać stewardesą / stewardem?

Marzysz o pracy, która pozwala na dalekie podróże, kontakt z międzynarodowym środowiskiem oraz możliwość ciągłego rozwoju, a do tego jest dobrze płatna i prestiżowa?

Jeżeli zastanawiasz się nad pracą w przestworzach i zawodem stewardesy / stewarda, to pamiętaj, że sama droga do wykonywania tego zawodu może być długa i stresująca, ale jeżeli czujesz, że to praca Twoich marzeń, to warto o nią zawalczyć.

Przede wszystkim upewnij się, czy spełniasz podstawowe kryteria wymagane przez większość linii lotniczych i dowiedz się, co tak naprawdę się za nimi kryje.

Jakie muszę mieć wykształcenie?

W większości przypadków wystarczy mieć min. 18 lat i ukończoną szkołę średnią. Są też tacy przewoźnicy, którzy przyjmą tylko z wykształceniem wyższym lub w trakcie studiów, natomiast bez wskazania konkretnego kierunku studiów.

Natomiast w przypadku przewoźników arabskich, najważniejszym kryterium będzie ukończenie 21 roku życia, gdyż w tych krajach to ten wiek wiąże się z pełnoletnością.

Ile języków obcych muszę znać?

W tym zawodzie posługiwanie się każdym dodatkowym językiem obcym będzie zawsze naszym dużym atutem. Jednak zazwyczaj wystarczy znajomość języka angielskiego na poziomie min. B2 (średniozaawansowanym). Oczywiście, może się to różnić w zależności od linii lotniczej. Umiejętności językowe będą wielokrotnie weryfikowane podczas procesu rekrutacji.


jak zostać stewardesą

Aby pracować jako stewardesa / stewards trzeba znać język angielski na poziomie min. B2 (średniozaawansowany). Zdjęcie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Austrian_Airlines_flight_attendant_and_passenger.jpg

Jakie choroby mogą mnie zdyskwalifikować?

W tej pracy odpowiedni stan zdrowia ma bardzo duże znaczenie. Częste zmiany ciśnienia spowodowane dużą ilością lotów, zmiany klimatu i stref czasowych, niedosypianie oraz nieregularny tryb życia stanowią duże obciążenie dla naszego organizmu. Im silniejszy i młodszy organizm, tym lepiej sobie z tym poradzi.

Kandydat na członka personelu pokładowego nie może cierpieć na choroby przewlekłe, takie jak padaczka, cukrzyca, astma, czy zaburzenia psychiczne.

Wada wzroku natomiast nie powinna stanowić żadnego problemu- pod warunkiem, że nie jest ona zbyt duża. Dopuszczalnym odchyleniem od normy, będzie zazwyczaj zakres na poziomie +/- 4 dioptrii. Linie lotnicze dopuszczają noszenie okularów oraz soczewek kontaktowych.

Stan zdrowia będzie wnikliwie sprawdzany podczas badań lotniczo-lekarskich, które każdy z przyszłych pracowników będzie musiał przejść przed rozpoczęciem pracy.

Czy muszę umieć pływać?

Umiejętność pływania jest wymogiem koniecznym w każdej linii lotniczej. Będzie ona weryfikowana przed przyjęciem do pracy. Spokojnie, nie musisz być wykwalifikowanym pływakiem, wystarczą podstawowe umiejętności i brak lęku przed wodą.

Dlaczego pływanie jest takie ważne? Może się zdarzyć, że dojdzie do lądowania awaryjnego na wodzie, a wtedy jako załoga odpowiadasz za bezpieczeństwo pasażerów, ich ewakuację oraz udzielanie pomocy.

Strach przed wodą na pewno nie będzie tutaj Twoim sprzymierzeńcem. Nie warto zatem kłamać w tej kwestii. Warto natomiast wziąć kilka lekcji nauki pływania, jeżeli czujesz, że nie jest ono Twoją mocną stroną.

Jaki muszę mieć wzrost?

Jednym z najważniejszych kryteriów w tej pracy jest odpowiedni wzrost. Przyjmuje się, że zazwyczaj dla pań będzie to minimum 160 cm, a dla panów 170 cm wzrostu.

Nie chodzi tu tylko o aspekt wizualny, ale przede wszystkim o kwestie bezpieczeństwa – załoga pokładowa musi być w stanie szybko i bez wysiłku sięgnąć po sprzęt awaryjny, który zazwyczaj zlokalizowany jest w schowkach nad fotelami.

Co ważne, często ograniczenia występują również w drugą stronę – nie można być za wysokim. Niektóre linie lotnicze operują na mniejszych typach samolotów i ważne jest, aby bez jakichkolwiek ograniczeń przemieszczać się po pokładzie.

Czy muszę mieć wygląd modela/modelki?

Absolutnie nie. Owszem aparycja jest ważna, ale chodzi tu bardziej o odpowiednie proporcje (BMI w normie) i miłą (a niekoniecznie ładną) prezencję. Uroda to pojęcie względne, a tym bardziej, jeśli chodzi o różne kultury i narodowości.

Każda linia lotnicza może preferować inny typ urody, a równie dobrze może być to zależne od osobistych preferencji rekrutera. Zamiast zniechęcać się i skupiać na tym czego nam brakuje, lepiej popracować nad odpowiednim ubiorem, fryzurą oraz makijażem.

Co, mimo odpowiedniej prezencji, może mnie zdyskwalifikować?

Na pewno tatuaże, bądź duże blizny – jeżeli znajdują się w miejscach widocznych poza mundurem, mogą stanowić przeszkodę w procesie rekrutacyjnym. Nie wchodzi w grę ich zasłanianie, zaklejanie czy maskowanie makijażem.

Aparat ortodontyczny – w większości linii lotniczych, posiadanie aparatu na zęby nie powinno stanowić problemu. Może nas on jednak wykluczyć u arabskich przewoźników, takich jak Qatar Airways, Emirates Airlines, czy Etihad Airways. Tutaj występuje wiele restrykcji dotyczących wyglądu i są one często bardzo rygorystyczne.

Warto zaznaczyć, że każdy przewoźnik może kłaść nacisk na inne aspekty i należy uprzednio zapoznać się z konkretnymi wymaganiami potrzebnymi do pracy w wybranej przez nas linii lotniczej.

Jeżeli chcesz przygotować się do rekrutacji w liniach lotniczych na stanowisko stewardesy / stewarda, weź udział w naszym kursie.

#iguru_button_66a462ba1246d .wgl_button_link { color: #ffffff; }#iguru_button_66a462ba1246d .wgl_button_link:hover { color: #ffffff; }#iguru_button_66a462ba1246d .wgl_button_link { border-color: #dd3333; background-color: #dd3333; }#iguru_button_66a462ba1246d .wgl_button_link:hover { border-color: #162d57; background-color: #162d57; }