by Trenerzy Kadr Turystyki

Jak wygląda dzień pracy stewardesy?

W zawodzie stewardesy nie istnieje określenie „typowy dzień pracy”. Każdy dzień jest inny. Przekonaj się, dlaczego?

Stewardesy i stewardzi nie pracują o stałych porach dnia, nie mają stałych dni pracy i rzadko latają na tych samych trasach. Każdego dnia lecą w innym składzie załogi, z innymi pasażerami i spotykają się z innymi problemami.

Często też latają na kilku typach samolotów o różnym zasięgu. Jednego dnia mogą wykonać kilka krótkich lotów, a innym razem jeden kilkunastogodzinny lot na drugi kraniec świata. Wiele zależy od tego, dla jakiej linii lotniczej zdecydujesz się pracować.

Stałe będą natomiast poszczególne etapy dnia oraz procedury, których załoga pokładowa musi przestrzegać.

Przed odlotem

Dzień stewardesy czy stewarda zaczyna się już dużo wcześniej niż wylot samolotu. Personel pokładowy oraz piloci muszą się stawić w pokoju załogowym, czasami nawet 2 godziny przed startem samolotu, by wspólnie odbyć tzw. briefing (zebranie) i przygotować się do odbycia lotów.

Podczas takiego briefingu szefowa czy szef pokładu oceni przygotowanie swojej załogi do lotu – sprawdzi dokumenty, stan psychofizyczny, wygląd zewnętrzny oraz poziom wiedzy. Przedstawi również najważniejsze procedury oraz informacje, a także rozdzieli obowiązki pomiędzy członków załogi.

Piloci natomiast przekażą nam m.in. informacje związane z aktualnym stanem pogody, omówią dokładną trasę lotu, a także przekażą ilość pasażerów oraz dokładny czas trwania każdego lotu.

stewardesa czas pracy

Stewardesa zaczyna pracę nawet na 2 godziny przed odlotem samolotu.

W samolocie

Po omówieniu wszystkich kwestii cała załoga udaje się do samolotu, przechodząc przez lotniskową kontrolę bezpieczeństwa.

W samolocie każdy odpowiedzialny jest za inną, przydzieloną podczas briefingu, sekcję. Jednym z najważniejszych zadań personelu pokładowego jest tutaj sprawdzenie stanu sprzętu awaryjnego, a także upewnienie się, że na pokładzie nie znajduje się żaden podejrzany przedmiot, który mógłby stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu.

Po wykonaniu wszystkich obowiązków każdy z osobna melduje wykonanie swoich zadań szefowej czy szefowi pokładu.

Boarding pasażerów

Kiedy już cała załoga będzie gotowa na przyjęcie pasażerów, rozpocznie się tzw. boarding, czyli wchodzenie podróżnych na pokład. Personel pokładowy powita wszystkich uśmiechem i upewni się, że każdy leci w tym samym kierunku. Podczas zajmowania przez pasażerów miejsc w kabinie, pomoże w odnalezieniu siedzenia, czy miejsca na bagaż. Bardzo ważna jest tu obserwacja podróżnych i zwrócenie szczególnej uwagi na zachowujące się podejrzanie osoby.

Po zakończonym boardingu i upewnieniu się, że ilość osób na pokładzie zgadza się z listą pasażerską, drzwi samolotu zostaną zamknięte.

Przygotowanie do startu

Następnie przedstawiona zostanie instrukcja bezpieczeństwa, czyli tzw. demo. To czynność, którą pewnie najbardziej kojarzysz z pracy członków personelu pokładowego. Stewardesy i stewardzi pokazują, gdzie znajdują się wyjścia awaryjne, jak używać masek tlenowych, jak zapiąć i odpiąć pasy bezpieczeństwa. Po zaprezentowaniu zasad bezpieczeństwa, załoga pokładowa sprawi czy kabina przygotowana jest do startu.

Serwis pokładowy

Po osiągnięciu wysokości przelotowej przyjdzie czas na przygotowanie, a następnie przeprowadzenie serwisu cateringowego. Wiele zależy tutaj od linii lotniczej oraz klasy, w jakiej przyjdzie nam pracować. Czasami będzie to indywidualny serwis i wybór dania na podstawie karty menu, gdzie indziej serwowanie przygotowanych wcześniej posiłków, a np. u przewoźników niskokosztowych przeprowadzenie serwisu odpłatnego. Podczas zniżania, pasażerowie oraz samolot ponownie zostaną przygotowani do lądowania, zgodnie z procedurami bezpieczeństwa.

Po wylądowaniu

Po wylądowaniu w miejscu docelowym i pożegnaniu pasażerów załoga albo opuści pokład, bowiem skończyła pracę albo będzie musiała przygotować się do kolejnego lotu, bowiem danego dnia ma ich kilka.

Zawód ten zazwyczaj kojarzony jest z prestiżem i podróżami, niewątpliwie jednak nie polega tylko na przyjemnościach i zwiedzaniu świata. Jest to bardzo odpowiedzialna i wymagająca praca, w której najważniejsze jest przestrzeganie procedur i reguł, aby zapewnić pasażerom najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz obsługi.