Jakie choroby mogą mnie zdyskwalifikować?
W tej pracy odpowiedni stan zdrowia ma bardzo duże znaczenie. Częste zmiany ciśnienia spowodowane dużą ilością lotów, zmiany klimatu i stref czasowych, niedosypianie oraz nieregularny tryb życia stanowią duże obciążenie dla naszego organizmu. Im silniejszy i młodszy organizm, tym lepiej sobie z tym poradzi.
Kandydat na członka personelu pokładowego nie może cierpieć na choroby przewlekłe, takie jak padaczka, cukrzyca, astma, czy zaburzenia psychiczne.
Wada wzroku natomiast nie powinna stanowić żadnego problemu- pod warunkiem, że nie jest ona zbyt duża. Dopuszczalnym odchyleniem od normy, będzie zazwyczaj zakres na poziomie +/- 4 dioptrii. Linie lotnicze dopuszczają noszenie okularów oraz soczewek kontaktowych.
Stan zdrowia będzie wnikliwie sprawdzany podczas badań lotniczo-lekarskich, które każdy z przyszłych pracowników będzie musiał przejść przed rozpoczęciem pracy.
Czy muszę umieć pływać?
Umiejętność pływania jest wymogiem koniecznym w każdej linii lotniczej. Będzie ona weryfikowana przed przyjęciem do pracy. Spokojnie, nie musisz być wykwalifikowanym pływakiem, wystarczą podstawowe umiejętności i brak lęku przed wodą.
Dlaczego pływanie jest takie ważne? Może się zdarzyć, że dojdzie do lądowania awaryjnego na wodzie, a wtedy jako załoga odpowiadasz za bezpieczeństwo pasażerów, ich ewakuację oraz udzielanie pomocy.
Strach przed wodą na pewno nie będzie tutaj Twoim sprzymierzeńcem. Nie warto zatem kłamać w tej kwestii. Warto natomiast wziąć kilka lekcji nauki pływania, jeżeli czujesz, że nie jest ono Twoją mocną stroną.
Jaki muszę mieć wzrost?
Jednym z najważniejszych kryteriów w tej pracy jest odpowiedni wzrost. Przyjmuje się, że zazwyczaj dla pań będzie to minimum 160 cm, a dla panów 170 cm wzrostu.
Nie chodzi tu tylko o aspekt wizualny, ale przede wszystkim o kwestie bezpieczeństwa – załoga pokładowa musi być w stanie szybko i bez wysiłku sięgnąć po sprzęt awaryjny, który zazwyczaj zlokalizowany jest w schowkach nad fotelami.
Co ważne, często ograniczenia występują również w drugą stronę – nie można być za wysokim. Niektóre linie lotnicze operują na mniejszych typach samolotów i ważne jest, aby bez jakichkolwiek ograniczeń przemieszczać się po pokładzie.
Czy muszę mieć wygląd modela/modelki?
Absolutnie nie. Owszem aparycja jest ważna, ale chodzi tu bardziej o odpowiednie proporcje (BMI w normie) i miłą (a niekoniecznie ładną) prezencję. Uroda to pojęcie względne, a tym bardziej, jeśli chodzi o różne kultury i narodowości.
Każda linia lotnicza może preferować inny typ urody, a równie dobrze może być to zależne od osobistych preferencji rekrutera. Zamiast zniechęcać się i skupiać na tym czego nam brakuje, lepiej popracować nad odpowiednim ubiorem, fryzurą oraz makijażem.
Co, mimo odpowiedniej prezencji, może mnie zdyskwalifikować?
Na pewno tatuaże, bądź duże blizny – jeżeli znajdują się w miejscach widocznych poza mundurem, mogą stanowić przeszkodę w procesie rekrutacyjnym. Nie wchodzi w grę ich zasłanianie, zaklejanie czy maskowanie makijażem.
Aparat ortodontyczny – w większości linii lotniczych, posiadanie aparatu na zęby nie powinno stanowić problemu. Może nas on jednak wykluczyć u arabskich przewoźników, takich jak Qatar Airways, Emirates Airlines, czy Etihad Airways. Tutaj występuje wiele restrykcji dotyczących wyglądu i są one często bardzo rygorystyczne.
Warto zaznaczyć, że każdy przewoźnik może kłaść nacisk na inne aspekty i należy uprzednio zapoznać się z konkretnymi wymaganiami potrzebnymi do pracy w wybranej przez nas linii lotniczej.