zawód rezydent turystyczny
Zawód Rezydent Turystyczny

Wita nas na lotnisku, towarzyszy podczas transferów, przekazuje informacje podczas spotkań i dyżurów hotelowych. Ubrany w nienaganny strój firmowy, z logo touroperatora, którego reprezentuje. Uśmiechnięty i życzliwy, bo wie, iż w dużej mierze od niego zależy, czy dla turystów będą to wakacje ich życia. To rezydent biura podróży, człowiek z pasją podróżowania i ciekawością świata.

 

Zawód: Rezydent turystyczny

Rezydent jest odpowiedzialny za prawidłową realizację świadczeń zakontraktowanych przez touroperatora. Jego praca rozpoczyna się od przygotowania przylotu, czyli wydrukowania list pasażerów, zrobienia pakietów powitalnych i ustalenia z kontrahentem transferów.

Następnie serwis lotniskowy, czyli powitanie turystów i udzielenie im informacji na temat transferu do hotelu i zakwaterowania, a także zaproszenie na spotkanie organizacyjne. Dzień lotniskowy jest jednym z najtrudniejszych podczas całego tygodnia. Przyloty, wyloty, transfery na i z lotniska. Wielokrotnie przylatuje kilka samolotów z różnych polskich miast, zatem najważniejsza jest logistyka.

Później serwis hotelowy, czyli spotkania i dyżury w miejscach, gdzie turyści spędzają urlop. Info lub welcome meeting (zobacz także: Spotkanie informacyjne dawniej i dziś) służy dokładniejszemu przedstawieniu wiadomości o hotelu, okolicy i – generalnie – kierunku wakacyjnego. Rezydent proponuje wycieczki lokalne, które zdarza się, że dodatkowo sam prowadzi.

Jednak jego najważniejszą funkcją jest opieka nad turystami w sytuacjach, gdy jej potrzebują. Zatem pracuje 24 godziny na dobę, bo klienci mogą potrzebować pomocy o każdej porze dnia i nocy…

Więcej o obowiązkach rezydenta turystycznego przeczytasz w Kompendium Rezydenta Biura Podróży.

Rezydent turystyczny: Dlaczego warto nim być?

Praca rezydenta to ogromne możliwości podróżowania. Rezydenci biur podróży zazwyczaj co pół roku mają możliwość zmiany lokalizacji. Na przykład latem pracują w Grecji, a zimą w Kenii. Wśród nich jest wielu studentów, którzy wyjeżdżają jedynie na letnie kierunki wakacyjne. Po zakończeniu studiów mogą zrealizować swoje marzenia o dalekich eskapadach i wówczas wybierają kierunki egzotyczne, na których rezyduje się zimą.

Możliwości jest tak dużo, jak duża jest oferta biura podróży – począwszy od Chorwacji i Bułgarii, poprzez kraje basenu Morza Śródziemnego, takie jak Turcja, Tunezja, Egipt i Maroko, kończąc na kierunkach egzotycznych w Afryce i Azji. Pracując dla największych touroperatorów w Polsce rezydenci mają możliwość odwiedzenia wielu kierunków tych bliższych, jak i zupełnie egzotycznych. Biura posiadają rezydentury typowo letnie bądź zimowe, a także destynacje całoroczne. Dlatego możliwość poznania różnych zakątków świata jest naprawdę realna!

Dodatkowo, wielu osób łączy pracę w zawodzie rezydenta z pracą pilota wycieczek, co daje jeszcze większe możliwości połączenia pracy z pasją podróżowania!

Dla wielu największą zaletą tej pracy jest brak rutyny. Osoby rozpoczynające prace w zawodzie wielokrotnie mówią, że chcą zmienić swoje życie, uwolnić się od pracy za biurkiem od 9 do 17. Harmonogram pracy rezydenta biura podróży nie ustala pracodawca a rozkład przylotów i wylotów samolotów, rozkład wycieczek lokalnych itd. To praca, w której mimo, iż niektóre czynności są powtarzalne, to nie ma mowy o rutynie. Każdy dzień jest inny.

To także dobrze płatna praca. Składa się z dwóch części: wynagrodzenia podstawowego i dodatkowego, za promocję lokalnych atrakcji dostępnych na kierunku wakacyjnym. Miesięczna pensja rezydenta biura podróży to 4 tysiące i więcej (oczywiście wszystko zależy od biura podróży, dla którego pracujemy; liczby turystów, którą się opiekujemy; dostępnością i atrakcyjnością wycieczek, które promujemy itd.).

Bonusem, w niektórych biurach podróży, jest możliwość prywatnego wyjazdu na wycieczkę z oferty tour operatora, dla którego pracujemy z dużym rabatem, np. 50% a także udział w szkoleniach uzupełniających, np. obsługi klienta, technik sprzedaży, emisji głosu, pierwszej pomocy przedmedycznej itp.

Rezydent turystyczny: wiedza i umiejętności

W turystyce najważniejsi są ludzie. Ich podejście do pracy przekłada się na zadowolenie klientów. Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór pracowników do pracy z turystami na kierunkach wakacyjnych.

Rezydent Biura Podróży musi mieć wiedzę merytoryczną (na przykład co zrobić, gdy po przylocie zaginie bagaż klienta bądź w trakcie pobytu trzeba będzie skorzystać z pomocy medycznej), aby móc szybko i prawidłowo reagować w danej sytuacji. Ale oprócz wiedzy i umiejętności w tym zawodzie ważne jest podejście do drugiego człowieka, empatia i zwykła życzliwość. Wielokrotnie turyści przychodzą do rezydenta, aby po prostu z nim porozmawiać. Będąc w obcym kraju i nie znając języka, rezydent staje się dla nich bratnią duszą.

Dlatego rezydenci stanowią tak ważną grupę pracowników w każdym liczącym się biurze podróży.

Administrator