+48 512 703 400 biuro@kadryturystyki.pl

Kształcenie przewodników turystycznych

Kształcenie przewodników turystycznych

 

Obecnie w Polsce nie ma urzędowych wytycznych dotyczących kształcenia przewodników turystycznych. Kurs przewodnika turystycznego nie jest obowiązkowy aby móc wykonywać zawód. Mimo to kursy dla kandydatów na przewodników wciąż są organizowane, jednak efekty kształcenia mogą się różnić w zależności od organizatora, programu i sposobu prowadzenia zajęć. Podobna sytuacja jest nie tylko w Polsce ale także zagranicą. System kształcenia przewodników turystycznych na świecie różni się w zależności od kraju, regionu, miasta lub obiektu.

 

Standard kształcenie przewodników turystycznych

W 2008 r. European Committee for Standarization, podmiot zewnętrzny niepowiązany formalnie z organami Unii Europejskiej, opracował standardy kształcenie przewodników turystycznych i opublikował je w Normie 15565:2008 Usługi turystyczne – Wymagania dotyczące szkolenia zawodowego i programów kwalifikacji przewodników turystycznych. Dokument nie jest dokumentem urzędowym, nie ma mocy prawnej. Stanowi zbiór rekomendacji a nie obowiązków. Dlatego każdy kraj, region czy organ bądź podmiot kształcący i/lub weryfikujący kwalifikacje przewodników turystycznych ma możliwość zastosowania całości lub jedynie części rekomendacji wynikających z Normy EN 15565, w zależności od indywidualnie podejmowanej decyzji.

 

Program kursu przewodnika turystycznego

Mimo iż Norma EN 15565 nie jest idealna, między innymi ze względu na brak aktualizacji od 2008 r., to daje ramy programowe, które można dostosować do systemu kształcenia przewodników turystycznych. Rekomendowany czas kursu przewodnika turystycznego to 600 godzin (obejmuje tzw. contact hours, czyli zajęcia stacjonarne i godziny pracy własnej), w podziale na zajęcia teoretyczne (60%) i praktyczne (40%). Kurs przewodnika turystycznego powinien składać się z trzech części:

  • wiedzy ogólnej (np. historia, geografia, kultura i sztuka),
  • wiedzy dotyczącej miasta, regionu, obiektu (wiedza profilowana na miejsce, w zakresie którego kandydat chce zdobyć kwalifikacje) i
  • treningu umiejętności przewodnickich, takich jak budowa i przekaz wypowiedzi przewodnickiej czy metodyka prowadzenia trasy pieszej, autokarowej i muzealnej.

 

Trening umiejętności przewodnickich

Federacje przewodnickie, Światowa Federacja Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych (World Federation of Tourist Guide Associations, WFTGA) i Europejska Federacja Stowarzyszeń Przewodników Turystycznych (European Federation of Tourist Guide Associations, FEG) szczególnie podkreślają ważność części dotyczącej umiejętności przewodnickich, bowiem większość dotychczasowych kursów dla kandydatów na przewodników turystycznych koncentrowała się na tzw. twardej wiedzy a nie na metodyce pracy przewodnika turystycznego.

WFTGA i FEG dąży do wdrożenia Normy EN15565 do programów kursów dla kandydatów na przewodników turystycznych. Ma to ustandaryzować system szkolenia zawodowego i zapewnić jakość świadczonych usług przez absolwentów takiego kursu.