×

Bądź na bieżąco z Kadrami Turystyki!

Zapisz się do newslettera

+48 512 703 400 biuro@kadryturystyki.pl

Zawód rezydent turystyczny. Kim jest?

Witają nas na lotnisku, towarzyszą podczas transferów, przekazują informacje podczas spotkań i dyżurów hotelowych. Ubrani w nienaganny strój firmowy, z logo touroperatora, którego reprezentują. Uśmiechnięci i życzliwi, bo wiedzą, iż w dużej mierze od nich zależy, czy dla turystów będą to wakacje ich życia. To rezydenci biur podróży, ludzie z pasją podróżowania i ciekawością świata.

Praca rezydenta to ogromne możliwości podróżowania. Rezydenci biur podróży zazwyczaj co pół roku mają możliwość zmiany lokalizacji. Na przykład latem pracują w Grecji, a zimą w Kenii. Wśród nich jest wielu studentów, którzy wyjeżdżają jedynie na letnie kierunki wakacyjne. Po zakończeniu studiów mogą zrealizować swoje marzenia o dalekich eskapadach i wówczas wybierają kierunki egzotyczne, na których rezyduje się zimą.

Możliwości jest tak dużo, jak duża jest oferta biura podróży – począwszy od Chorwacji i Bułgarii, poprzez kraje basenu Morza Śródziemnego, takie jak Turcja, Tunezja, Egipt i Maroko, kończąc na kierunkach egzotycznych w Afryce i Azji.

Dodatkowo, wielu osób łączy pracę w zawodzie rezydenta z pracą pilota wycieczek, co daje jeszcze większe możliwości połączenia pracy z pasją podróżowania!

Obowiązki rezydenta

Rezydent jest odpowiedzialny za prawidłową realizację świadczeń zakontraktowanych przez touroperatora. Jego praca rozpoczyna się od przygotowania przylotu, czyli wydrukowania list pasażerów, zrobienia pakietów powitalnych i ustalenia z kontrahentem transferów.

Następnie serwis lotniskowy, czyli powitanie turystów i udzielenie im informacji na temat transferu do hotelu i zakwaterowania, a także zaproszenie na spotkanie organizacyjne. Dzień lotniskowy jest jednym z najtrudniejszych podczas całego tygodnia. Przyloty, wyloty, transfery na i z lotniska. Wielokrotnie przylatuje kilka samolotów z różnych polskich miast, zatem najważniejsza jest logistyka.

Później serwis hotelowy, czyli spotkania i dyżury w miejscach, gdzie turyści spędzają urlop. Info lub welcome meeting (zobacz także: Spotkanie informacyjne dawniej i dziś) służy dokładniejszemu przedstawieniu wiadomości o hotelu, okolicy i – generalnie – kierunku wakacyjnego. Rezydent proponuje wycieczki lokalne, które zdarza się, że dodatkowo sam prowadzi.

Jednak jego najważniejszą funkcją jest opieka nad turystami w sytuacjach, gdy jej potrzebują. Zatem pracuje 24 godziny na dobę, bo klienci mogą potrzebować pomocy o każdej porze dnia i nocy…

Jak zostać rezydentem?

Większość biur podróży co roku prowadzi nabór na to stanowisko. Rekrutacje na sezon letni rozpoczynają się zimą, około końca listopada/początku grudnia, i trwają do końca marca/początku kwietnia, bowiem pierwsi rezydenci na kierunki wakacyjne wyjeżdżają już pod koniec kwietnia, aby być gotowym powitać turystów przylatujących na tzw. długi weekend majowy.

Jakie warunki należy spełnić, aby wziąć udział w rekrutacji? Każde biuro ustala swoje wymagania stawiane kandydatom na rezydentów turystycznych. Przeważnie jest to pełnoletność, dyspozycyjność (wyjazdy są na 5-6 miesięcy), znajomość języka obcego, prawo jazdy kat. B (na większości kierunków rezydent ma do dyspozycji samochód).

Podczas rekrutacji pracodawcy mogą sprawdzić też kompetencje zawodowe kandydatów. Proszą o powitanie grupy, rozwiązanie problemu zgłaszanego przez turystów, zaprezentowanie wycieczki czy przeprowadzenie części spotkania informacyjnego. To już umiejętności stricte zawodowe. Na pierwsze wrażenie wydają się łatwe. „Co to za trudność powitać grupę na lotnisku?” – mogą pomyśleć niektórzy kandydaci. Jednak pracodawcy zwracają uwagę na wiele szczegółów: jakich słów kandydat używa, w jaki sposób przekazuje informacje, jaką ma postawę. Weryfikacja kompetencji (wiedzy, umiejętności i zachowań) daje możliwość dobrania zespołu rezydentów, którzy będą wykonywać swoje obowiązki najbardziej profesjonalnie.

Kursy dla kandydatów na rezydentów

Na rynku są dostępne kursy dla kandydatów na rezydentów turystycznych. Takie podstawowe, dla osób, które chcą pracować jako rezydenci ale wszystko, co związane z tą pracą jest dla nich nowe. Dzięki nim adepci zawodu nie tylko zdobędą wiedzę i umiejętności, które będą niezbędne podczas pracy na kierunku wakacyjnym, ale także przygotują się do rekrutacji w biurze podróży i zwiększą swoją szansę na jej pozytywny wynik. Oczywiście udział w takim szkoleniu jest całkowicie dobrowolny a kurs przeznaczony jest dla osób, które myśląc o rozpoczęciu pracy rezydenta chcą poczuć się pewniej pod względem kompetencyjnym.

Co zyskujesz pracując jako rezydent?

Pracując dla największych touroperatorów w Polsce rezydenci mają możliwość odwiedzenia wielu kierunków tych bliższych, jak i zupełnie egzotycznych. Biura posiadają rezydentury typowo letnie bądź zimowe, a także destynacje całoroczne. Dlatego możliwość poznania różnych zakątków świata jest naprawdę realna!

Dla wielu największą zaletą tej pracy jest brak rutyny. Osoby rozpoczynające prace w zawodzie wielokrotnie mówią, że chcą zmienić swoje życie, uwolnić się od pracy za biurkiem od 9 do 17. Harmonogram pracy rezydenta nie ustala pracodawca a rozkład przylotów i wylotów samolotów, rozkład wycieczek lokalnych itd. To praca, w której mimo, iż niektóre czynności są powtarzalne, to nie ma mowy o rutynie. Każdy dzień jest inny.

To także dobrze płatna praca. Składa się z dwóch części: wynagrodzenia podstawowego i dodatkowego, za promocję lokalnych atrakcji dostępnych na kierunku wakacyjnym. Miesięczna pensja rezydenta to 4 tysiące i więcej (oczywiście wszystko zależy od biura podróży, dla którego pracujemy; liczby turystów, którą się opiekujemy; dostępnością i atrakcyjnością wycieczek, które promujemy itd.).

Bonusem, w niektórych biurach podróży, jest możliwość prywatnego wyjazdu na wycieczkę z oferty tour operatora, dla którego pracujemy z dużym rabatem, np. 50% a także udział w szkoleniach uzupełniających, np. obsługi klienta, technik sprzedaży, emisji głosu, pierwszej pomocy przedmedycznej itp.

Rezydent na 5!

W turystyce najważniejsi są ludzie. Ich podejście do pracy przekłada się na zadowolenie klientów. Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór pracowników do pracy z turystami na kierunkach wakacyjnych.

Rezydent musi mieć wiedzę merytoryczną (na przykład co zrobić, gdy po przylocie zaginie bagaż klienta bądź w trakcie pobytu trzeba będzie skorzystać z pomocy medycznej), aby móc szybko i prawidłowo reagować w danej sytuacji. Ale oprócz wiedzy i umiejętności w tym zawodzie ważne jest podejście do drugiego człowieka, empatia i zwykła życzliwość. Wielokrotnie turyści przychodzą do rezydenta, aby po prostu z nim porozmawiać. Będąc w obcym kraju i nie znając języka, rezydent staje się dla nich bratnią duszą.

Dlatego rezydenci stanowią tak ważną grupę pracowników w każdym liczącym się biurze podróży.

O nas

Kadry Turystyki Sp. z o.o. to firma szkoleniowa specjalizująca się w kursach i szkoleniach dla branży turystyczno-hotelarskiej. Nasze kursy i szkolenia objęte są patronatem Polskiej Izby Turystyki.

Podmiot wpisany do Rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000561311.

Socialmedia

Kontakt

Kadry Turystyki Sp. z o.o.
ul. Kolejowa 47/47
01-210 Warszawa

biuro@kadryturystyki.pl
+48 512 703 400

REGON: 361697889
NIP: 5272738159